Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Digitalizare cu probleme. Românii au nevoie de zile întregi pentru a obține documente originale

România digitală e deocamdată doar un gând virtual. Românii au în continuare nevoie de zile întregi pentru a putea obține documente oficiale simple. Unii au scăpat de plimbatul de la un ghișeu la altul, însă acum se plimbă de la o platformă virtuală, la alta. Cele mai multe dintre serviciile on-line puse la dispoziție de stat încă nu comunică între ele. Anumite site-uri nu funcționează corect, sunt dificil de accesat, iar obținerea unor documente tot mai necesită un drum la sediu. Soluția oferită de guvernanți- încă o platformă. Portalul Digital Unic al României ar urma să fie singurul punct de interacțiune al cetățenilor cu statul, dar va fi gata abia în septembrie 2025. 

Încă din anul 2016, în România apărea Punctul de Contact Unic Electronic, reprezenta soluția pentru cei care stăteau la coadă la ghișeu și constatau că nu au toate documentele necesare. După opt ani de funcționare, platforma încă dă rateuri.

Nu e un caz singular. Dacă o persoană vrea să ceară o subvenție de la AJOFM Bistrița-Năsăud, poate vedea lista documentelor necesare, le poate descărca, dar nu le poate trimite către instituție tot din platformă. Le poate trimite pe email sau duce personal.

Alte servicii, precum obținerea cazierului judiciar sau plata taxelor și impozitelor, se obțin de pe alte platforme, precum HUB-ul Ministerului de Interne sau ghiseul.ro. Un loc de parcare, poate fi închiriat pe alte site-uri, ale primăriilor, tot separate. Soluția oferită de oficiali este... o nouă platformă. 

Bogdan Ivan Gruia, ministrul Digitalizarii: ”Un wallet în care să aibă permisul, buletinul, pașaportul, să fie notificați atunci când el urmează să expire, să primească un formular precompletat în care să-și depună din câteva clickuri solicitarea pentru aceste documente. E vorba de un proiect în valoare de 20 de milioane de euro.” 

Unele platforme oferă cinci variante diferite de autentificare

Până atunci, accesul la serviciile oferite on-line de stat reprezintă o adevărată probă de competențe digitale. Unele platforme oferă cinci variante diferite de autentificare, dar solicitanților nu le este ușor să o identifice pe cea potrivită. ROeID ar trebui să fie singura noastră identitate digitală în fața statului. Totuși, doar 15 platforme publice au integrat până în prezent serviciul. Ca să ne înregistrăm, avem nevoie de un telefon inteligent și de cartea de identitate, pe care trebuie să o fotografie. 

Aplicația ne cere totodată și să înregistrăm un scurt filmuleț în care ne rotim capul după cum suntem instruiți pe ecran. După ce facem acest lucru, trebuie să arătăm încă o dată camera de identitate la camera de filmat. Trebuie să rotim și documentul după cum suntem instruiți în aplicație și după ce urmăm toți acești pași de confirmare a identității trebuie să citim o frază, bineînțeles trebuie să citim acest text cu voce tare, în acest caz "de departe ochiu-ți bate, de aproape, ochiu-ți scoate". 

Avem de așteptat, apoi, până la 24 de ore lucrătoare pentru a putea accesa serviciul. Jurnaliștii Euronews au încercat să afle câți bani a cheltuit statul pentru crearea tuturor acestor platforme. 

Bogdan Ivan Gruia, ministrul Digitalizarii: ”Să vă spun exact, cifra de la fiecare primărie până la fiecare agenție guvernamentală care a fost investită în sisteme informatice în ultimii 20 de ani, pot să vă spun că nu am această informație și nu știu dacă există undeva această statistică în momentul de față.”

Banii pentru noua platformă digitală unică au fost accesați prin PNRR. 

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE