Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

De unde provin 80% din veniturile companiei Byte Dance, cea care deține TikTok. Aplicația nu e disponibilă în China

În plină dispută privind interdicția aplicației chinezești TikTok în SUA, compania-mamă care o deține, Byte Dance, cu sediul în Beijing, nu duce lipsă de fonduri. De altfel, 80% dintre veniturile ei sunt asigurate printr-o altă aplicație care este disponibilă doar pe piața din China, Douyin. Asta cu toate că TikTok are mai mulți utilizatori în întreaga lume.

În limba chineză, 'douyin' înseamnă 'sunet cutremurător'.

The New York Times susține că Douyin este unul dintre "pilonii principali ai Chinei" în ceea ce privește rețelele de socializare și este "esențială" în acest sens. Însă pentru că nu este prezentă și în alte părți ale lumii, Douyin nu este atât de cunoscută la nivel global.

80% din veniturile companiei care deține TikTok, Byde Dance, provin din Douyin

  • Compania-mamă ByteDance a fost fondată de Zhang Yiming, fost angajat la Microsoft, și a devenit cunoscută, la început, prin aplicația de știri Jinri Toutiao, care a debutat în 2012. Acea aplicație crea flux de știri individuale pentru fiecare utilizator.

Succesul aplicației Douyin va fi un factor semnificativ în modul în care compania-mamă evaluează ceea ce intenționează să facă cu TikTok. Va ceda ByteDance cererilor politice de la Washington sau va refuza să vândă TikTok unei companii americane și va suporta consecințele?

Douyin este cea mai populară aplicație pentru videoclipuri scurte de pe teritoriul Chinei și este una dintre cele mai vizitate platforme de social media din țară. Ca și pe TikTok, videoclipurile de pe Douyin apar într-un format vertical, iar utilizatorii glisează cu degetul în sus pentru a ajunge la următorul clip.

Există și alte asemănări cu TikTok. Algoritmul Douyin învață interesele persoanele din modul în care utilizatorii interacționează cu videoclipurile care apar pe feed și oferă astfel un flux nesfârșit de conținut.

Douyin a debutat în septembrie 2016 în China, cu un an înainte ca ByteDance să introducă TikTok pentru piețele din alte țări. Inițial, Douyin s-a concentrat pe marile orașe ale Chinei și, în special, pe tineri.

  • Douyin a ajuns la peste 700 de milioane de utilizatori activi până în prezent, ceea ce înseamnă că este folosit de majoritatea utilizatorilor de internet din China, potrivit QuestMobile.

Dar cu toate că TikTok are mai mulți utilizatori, Douyin este "mașina de bani" a companiei ByteDance, generând venituri impresionante. Aproximativ 80% din veniturile de 54 de miliarde de dolari ale ByteDance în prima jumătate a anului trecut au provenit din China. Ele au venit, în principal, de la Douyin, potrivit publicației The Information. Restul de 20% au venit de pe piețele celelalte, în principal prin TikTok.

  • În 2021, TikTok avea peste un miliard de utilizatori activi lunar în întreaga lume.

Cheia secretului aplicației Douyin - poți face cumpărături "live"

Douyin este o afacere înfloritoare în China. Cea mai mare parte a profitului ei provine din distribuirea de publicitate online alături de biblioteca sa de conținut video. Firma de cercetare eMarketer a estimat că Douyin a încasat 21 de miliarde de dolari, ca venituri din publicitate, în 2023, adică aproximativ două treimi din veniturile publicitare ale Alphabet, de pe YouTube.

Dar aplicația are mai mult potențial. În China, aproape toate aplicațiile de social media au componente de cumpărături, iar Douyin nu face excepție. Douyin și-a deschis propriul centru comercial online în cadrul aplicației, unde vânzătorii vând haine, electronice, produse alimentare, produse de marcă și produse cu reduceri. Fiecare tranzacție generează un comision sau o taxă de serviciu pentru Douyin.

O metodă populară de comerț o reprezintă fluxurile video în direct făcute de către influenceri care vând articole către public. Valoarea tranzacțiilor cumpărăturilor efectuate datorită streamurilor live pe Douyin a depășit 200 de miliarde de dolari în 2022, potrivit Statista, o companie de date și business-intelligence din Germania.

Comerțul electronic în China crește rapid. Douyin este deja al patrulea dintre cei mai mari retaileri online din țară, după Alibaba, JD.com și Pinduoduo și crește mult mai rapid decât acele companii mai consacrate, potrivit eMarketer. Vânzările de comerț online ale Douyin au crescut cu aproximativ 60% în 2023, potrivit eMarketer.

Pentru a încerca să profite de traficul său uriaș, Douyin a anunțat, luna trecută, o aplicație derivată numită Douyin Mall, pentru utilizatorii de Android din China continentală. Aplicația nu este disponibilă pe dispozitivele Apple, în App Store.

Cum diferă Douyin de TikTok

Algoritmul este puternic de ambele părți, a devenit fundamental pentru TikTok și reprezintă cheia succesului său global. Dar cele două platforme, chiar dacă sunt similare, se supun unor reguli foarte diferite.

TikTok este disponibil în peste 150 de țări și regiuni, în 75 de limbi, în timp ce Douyin poate fi folosit doar în China. Cele două aplicații au multe caracteristici similare, dar rămân servicii separate. Utilizatorii TikTok pot căuta conturi în toată lumea, dar nu pot avea acces la conturile Douyin din China. Și invers.

O diferență este că publicul de pe TikTok tinde să fie tânăr, în timp ce Douyin are o bază de utilizatori mult mai în vârstă în China. De fapt, este cea mai utilizată și preferată aplicație printre chinezii cu vârsta de peste 50 de ani, potrivit unui raport publicat de portalul de cercetare QuestMobile.

  • Un aspect interesant este că Douyin a introdus măsuri de prevenire a dependenței pentru seniori, inclusiv mementouri vocale sau întreruperi forțate pentru persoanele care vizionează de prea mult timp aplicația.
  • Douyin are reguli mult mai stricte când vine vorba de utilizatorii mai tineri. De exemplu, cei dub 14 ani pot accesa doar anumit conținut sigur pentru copii și pot folosi aplicația numai 40 de minute pe zi. Iar între orele 22:00 și 6:00 nu pot să o folosească.

Însă Douyin a devenit o platformă crucială pentru autoritățile chineze pentru a disemina informații și pentru propagandă. În 2018, Douyin a făcut echipă cu 11 departamente guvernamentale și organizații media pentru a ajuta la îmbunătățirea producției de conținut, pentru a face videoclipurile mai eficiente în transmiterea mesajelor.

Douyin are un filtru de frumusețe care se activează automat. Acesta "netezește" pielea și adesea schimbă forma feței unei persoane. Şi TikTok are filtre de frumusețe, dar ele pot fi selectate manual când filmează și nu se activează automat.

Un înalt oficial din The PLA Daily (ziarul armatei chineze) a publicat un eseu în care a precizat că era nevoie urgentă ca mass-media militară să se alăture lui Douyin, deoarece platforma devenise "un nou spațiu și o nouă poziție pentru competiția ideologică între noi și dușmanii."

Dar la fel ca și alte servicii de social media din China, Douyin urmează regulile de cenzură ale Partidului Comunist Chinez. Îndepărtează cu bună știință videoclipurile referitoare la subiecte considerate de către partid sensibile sau provocatoare, deși s-a dovedit că este puțin mai greu de controlat decât rețelele sociale bazate doar pe text.

Printre subiectele care au fost restricționate sau eliminate până acum în acest an se numără relatările unor economiști care au vorbit negativ despre economia Chinei, precum și scurte drame despre "conflictele dintre soacre și nurori". Acesta din urmă păreau să înfățișeze relațiile interfamiliale într-un mod dramatic și negativ.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE