Tehnologie în piețele din Iași. Brânzeturile au propriul cod QR după care pot fi alese. O simplă scanare oferă clienților informații importante precum locul de unde sunt produsele, dacă cel care comercializează este sau nu producător. Chiar și așa, mulți spun că tot gustul primează. Până la sfârșitul lunii toată marfa de pe tarabe va avea un cod QR.
Până acum singura modalitatea de a alege brânzeturile era gustatul. Acum, cei care cumpără din piețele din Iași pot alege și după informațiile pe care codul QR le oferă, odată scanat.
Comercianții nu cred că aceste coduri îi vor ajuta să vândă marfa
Radu Botez, directorul SC. EcoPiața Iași: ”Avem aici o serie de coduri QR. Căutăm un program de scanare pe care, probabil, majoritatea îl au pe telefon. Vom scana și ne apar datele persoanei respective, cu avizele, faptul ca este producător atestat, localitatea de unde este persoana respectivă.”
La prima impresie, comercianții nu cred că vor fi ajutați de un astfel de cod.
Mihai Ivănușcă, producător local: ”Omul filmează, vede și se lămurește fiecare despre ce este vorba și de la cine cumpără. Pentru cei tineri care cunosc e bine așa. Pentru ceilalți, rămâne gustul. Care gustă și le place. Gustul vorbește.”
Sorin Neamțu, producător local: ”În mare parte nu văd să ajute prea tare. Dar știți cum, conducători decid dacă ajută sau nu. Dar nu putea văd să ne ajute. Cu ce dă ne ajute hârtia asta?”
Codurile lipsesc din piețele din București
Codul QR pare tentant pentru o parte dintre cei care ajung în piețe. Clienții vechi, însă, sunt de părere că vor alege produsele ca și până acum.
Cumpărător: ”Nu știu, cred că cei tineri care știu tehnologia poate mai scanează, dar, în general, mai ales în sectorul ăsta, se merge pe recomandări și persoanele de la care ai mai cumpărat. Nu cred că nu se uită nimeni.”
Codul QR nu este doar pentru clienți, ci și pentru cei care îi verifică pe comercianți. Cu ajutorul acestuia, Direcția Sanitar Veterinară și Protecția Consumatorului vor putea analiza și vedea ce autorizație are comerciantul. Până la sfârșitul lunii sistemul ar urma să fie implementat pe toate produsele care se comercializează în piețele din Iași.
Coduri QR sunt deja și în piețele din Sibiu, Brașov, Alexandria și Tulcea. Lipsesc însă în cele din București, dar nici n-ar fi nevoie de ele, spun unii producători și cumpărători. Codurile le mai permit cumpărătorilor să vadă fotografii și videoclipuri din solarii sau de pe câmp.