Portul Constanța a înregistrat cele mai mari exporturi de cereale în 2023, datorită unei creșteri a transporturilor din Ucraina și a proiectelor de infrastructură în curs de desfășurare finanțate de Uniunea Europeană, a declarat miercuri autoritatea portuară pentru Reuters.
Portul a expediat 36 de milioane de tone de cereale anul trecut, a precizat aceasta, în creștere cu 50% față de anul precedent.
Cerealele ucrainene au reprezentat aproximativ 40% din total, sau 14 milioane de tone, în creștere de la 13,0 milioane la sfârșitul lunii noiembrie și de la 8,6 milioane în întregul an 2022.
Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori de cereale din lume, iar Constanța a devenit cea mai mare rută alternativă de export a Kievului de la invazia pe scară largă a Rusiei în februarie 2022, cu cereale care sosesc pe șosea, pe calea ferată și pe barjă peste Dunăre.
Dar volumele sale de tranzit au scăzut din iulie, când Rusia a început să lovească în mod repetat porturile sale fluviale care se află peste Dunăre față de România, membră a Uniunii Europene și a NATO.
Cum a contribuit Ucraina la aceste cifre
În august, Ucraina a creat un coridor de transport maritim din propriile porturi care îmbrățișează coasta vestică a Mării Negre, în apropiere de România și Bulgaria, la scurt timp după ce Rusia s-a retras dintr-un acord de export de cereale din Marea Neagră din 2022 mediat de ONU și a amenințat că va trata toate navele ca potențiale ținte militare.
La începutul acestei săptămâni, a declarat că a exportat 10 milioane de tone de produse agricole prin acest coridor.
România își propune să își mărească capacitatea de tranzit pentru cerealele ucrainene la 4 milioane de tone pe lună și, în prezent, modernizează infrastructura feroviară și rutieră în port și în jurul acestuia.