Portul Constanța, principala rută alternativă pentru transportarea cerealelor ucrainene în condițiile în care Rusia s-a retras din acordul internațional, are capacitatea de a gestiona un număr suplimentar de cargouri până la mijlocul lunii august, a declarat Viorel Panait, președintele operatorilor portuari din Constanța, citat de agenția Reuters.
Panait a dat de înțeles că operatorii din Portul Constanța sunt interesați să-și majoreze capacitățile.
Chiar și înainte ca Rusia să se retragă din acordul ce permitea Ucrainei să exporte cereale prin porturile sale de la Marea Neagră, Portul Constanța era principala rută alternativă de livrare a cerealelor ucrainene. De la începutul invaziei ruse și până în prezent, prin portul Constanța au tranzitat aproape o treime din exporturile de cereale ale Ucrainei.
În primele șase luni ale anului, 5,25 milioane de tone de cereale au trecut prin portul Constanţa, în creştere cu 24,5% comparativ cu perioada similară a anului trecut, a precizat Panait pentru sursa citată. Cerealele ucrainene au reprezentat 7,5 milioane de tone din cantitatea totală. Prin comparație, pe parcursul întregului an 2022, operatorii portuari din România au intermediat 8,6 milioane de tone de cereale din Ucraina.
Operatorii din Portul Constanța, despre livrarea de cereale ucrainene: ”Este o cursă accelerată şi toată lumea este implicată”
Viorel Panait, care este directorul general al operatorului portuar Comvex SA și președinte al Asociației operatorilor din Portul Constanța, a mai explicat că întârzierile apărute în recoltarea cerealelor românești, precum și reticența unor fermieri român de a-și vinde producția la prețuri mici, fac să existe capacități disponibile pentru cerealele din Ucraina până la jumătatea lunii august.
”Recoltatul în România începe uşor mai târziu decât în Ucraina, ceea ce creează o pauză între cele două recolte, iar unii fermieri români mai păstrează recoltele lor, aşa că vânzările stagnează pentru moment. Asta creează capacităţi logistice disponibile de care Ucraina ar putea profita", a susținut Panait, conform Agerpres.
Mai multe investiții în Portul Constanța după declanșarea războiului din Ucraina
De asemenea, Viorel Panait a menționat că operatorii de terminale de cereale din portul Constanţa au făcut mai multe investiții în echipamente şi management pentru a-şi îmbunătăţi capacitatea operaţională, comparativ cu situaţia de la începutul războiului. Până în prezent, cantitatea maximă de cereale care a trecut într-un an prin portul Constanţa a fost de 25 de milioane de tone, însă Panait spune că această cifră va fi depăşită în 2023.
"Este o cursă accelerată şi toată lumea este implicată - statul, autoritatea portuară, operatorii - cu obiectivul de a creşte capacitatea operaţională, vitezele de tranzit şi cantităţile de cereale", a afirmat el, pentru sursa citată.
Potrivit acestuia, firma Comvex și-a dublat anul trecut capacităţile de descărcare a barjelor. Societatea va iniția în următoarele opt luni un program pentru a-și crește capacitatea de stocare a cerealelor cu 25%, până la 250.000 de tone.
Agenția Reuters mai amintește că la începutul lunii iulie, grupul francez de logistică TTS a finalizat preluarea operatorului Decirom SA din portul Constanţa şi a anunţat că va investi 10 milioane de euro pentru a creşte viteza de operare până în 2024.
România, printre principalii producători de cereale din UE
În tot acest timp, Ucraina şi-a crescut capacităţile la porturile sale pe Dunăre, de la Reni şi Izmail. Mai mult, oficialii de la Kiev poartă discuţii cu operatorii feroviari pentru un nou sistem de reîncărcare la punctul de trecere a frontiere de la Vadul Siret-Dorneşti.
Ucraina şi Rusia se numără printre marii exportatori mondiali de cereale, în vreme ce România este unul dintre principalii producători de cereale din Uniunea Europeană.
Pe de altă parte, România este una dintre cele cinci state membre UE din Europa de Est care se confruntă cu un aflux de cereale ucrainene după invazia rusească, ceea ce a obligat UE să aprobe aplicarea de restricţii temporare în așa fel încât cerealele ucrainene doar să tranziteze cele cinci ţări.