Acordul cu Rusia, privind exportul cerealelor ucrainene prin Marea Neagră, a expirat pe 16 iulie, la miezul nopții. În aceste condiții, ca o primă măsură, apărarea antiaeriană ucraineană a fost activată în orașul Odesa.
Această înțelegere fusese încheiată între Ucraina și Rusia pe 22 iulie 2022, iar acordul era cunoscut și sub denumirea de "Iniţiativa Marea Neagră - Cereale și coridoare UE ale solidarității". El fusese prelungit de câteva ori.
Ce implicări are ruperea acordului privind exportul de cereale din Ucraina
Ucraina este unul dintre cei mai mari producători de cereale la nivel global, însă războiul declanșat de Rusia, pe 24 februarie 2022, a făcut inițial imposibilă circularea navelor cu cereale prin Marea Neagră, până la semnarea acordului.
Importanța acestor transporturi prin Marea Neagră este una deosebită dacă avem în vedere că cerealele din Ucraina hrănesc 400 de milioane de oameni din întreaga lume, potrivit Programului Alimentar al ONU. Astfel, în țările din Africa și în unele din Orientul Mijlociu, efectul va fi resimțit cel mai tare, iar unele state sunt amenințate chiar de spectrul foametei, mai ales că și prețurile au crescut din cauza invaziei rușilor în Ucraina. 64% dintre exporturi au ajuns în țările aflate în curs de dezvoltare.
Pe cale de consecință, încheierea acordului înseamnă că orice navă de transport care pleacă din Ucraina ar putea fi atacată de ruși în orice moment, după cum spune chiar ambasadorul Ucrainei în Turcia, Vasil Bodnar.
"După ce s-a retras din acord, Rusia a declarat că nu garantează securitatea. Iar asta înseamnă că vor trage în porturi, infrastructură și, în cele din urmă, în nave. Acesta este riscul", a spus ambasadorul Ucrainei în Turcia, Vasil Bodnar, citat de publicația ucraineană Suspilne.
Astfel, milioane de tone de cereale ar putea rămâne blocate în silozurile din Ucraina și se pot deteriora. De altfel, UE a precizat clar că această "continuare a livrărilor de cereale din Ucraina a fost şi este de o importanţă decisivă în securitatea alimentară a întregii lumi".
Ruperea acestui acord înseamnă totodată și pierderi mari pentru economia Ucrainei, care oricum este greu încercată de război. Din martie 2022 și până în prezent, doar din exportul de cereale, Ucraina a încasat 700 de milioane de dolari.
Ce presupune acordul cu Rusia privind exportul de cereale din Ucraina
Marea Neagră se află într-o zonă geostrategică extrem de importantă. Pentru Ucraina, este singura cale maritimă de a-și exporta grânele, care pot ajunge astfel în oceanele și mările lumii prin strâmtorile Bosfor și Dardanele, controlate de Turcia.
Acordul pe care rușii îl aveau cu ucrainenii, în ceea ce privește exportul de cereale, presupune faptul că rușii permit trecerea cargoboturilor prin Marea Neagră, spre Istanbul, printr-un anumit coridor, după ce acestea sunt supuse unui control în porturile din Odesa, Chornomorsk şi Pivdenii.
Aceste nave sunt inspectate și de o echipă specială, într-o bază a marinei turce, formată din experți turci, ucraineni, ruși și de cei ai ONU. În plus, două grupuri ale Națiunilor Unite contribuie apoi la exportul în sine și tranzitarea cerealelor prin Marea Neagră. Însă aceste grupuri ușurează totodată și exportul alimentelor și îngrășămintelor pentru agricultură din Rusia. În baza acordului care a funcționat până acum, peste 30 de milioane de tone de cereale și alte produse alimentare au fost exportate până în luna mai 2023.
Ucraina caută alternative să-și exporte cerealele
În luna mai 2023, exporturile de cereale au scăzut cu două treimi față de octombrie 2022, pentru că nu mulți riscă să-și trimită navele pe o rută nesigură. Iar aceste nave nu sunt lăsate să tranziteze rapid Marea Neagră și sunt inspectate mai mult la plecare și la sosire. De altfel, aceasta a fost și nemulțumirea pe care a subliniat-o secretarul general al ONU, Antonio Guterres.
Rușii s-au plâns și ei și susțin că sancțiunile venite din Occident îi împiedică să-și exporte propriile produse agricole, care ar fi trebuit să funcționeze conform acordului. Numai că acest acord prevede clar că grânele din Rusia sunt exceptate de la aceste sancțiuni. În plus, Rusia şi-a limitat treptat exportul de cereale printr-o taxă de export. Ulterior, exporturile au fost oprite.
Acordul dintre Ucraina și Rusia o privea și pe China. Ca parte a Noului Drum al Mătăsii, navigația prin Marea Neagră permite schimbul de mărfuri între Europa și China.
Pusă în fața acestei situații, Ucraina se vede nevoită să găsească alternative. Numai că alternativele sunt deja cele știute, însă nu sunt la fel de eficiente ca și transportul maritim. Astfel, transportul terestru al grânelor poate duce cantități mult mai mici, iar numărul vagoanele de marfă ale trenurilor este mult prea mic.
O altă problemă este livrarea produselor prin țările estice din UE, ceea ce i-a nemulțumit pe fermierii din aceste țări, printre care și cei din România. Aceștia susțin că cerealele ucrainene sunt mai ieftine decât cele locale, astfel că produsul propriu nu mai poate avea piață de desfacere. În consecință, UE a introdus unele limitări. Astfel, cerealele pot tranzita țări ca România, Bulgaria, Polonia și Slovacia, dar vânzarea lor în aceste țări nu este permisă.
"Avem și posibilitatea de a atrage nave și companii care sunt dornice să furnizeze aceste nave pentru transportul cerealelor. Din punctul nostru de vedere, acest lucru poate fi implementat chiar și fără a folosi această rută, care a fost deja agreată, însă prin apele teritoriale ale României și Bulgariei. De asemenea, este posibilă o opțiune care prevede minimizarea riscurilor. Lucrăm acum la asta. Președintele Zelenski a corespondat cu președintele Turciei și cu secretarul general al ONU. Ministrul Kuleba deja lucrează cu ONU pentru a găsi un consens al comunității internaționale cu privire la continuarea acestei inițiative a transportului de cereale", a spus Vasil Bodnar, conform sursei citate.