Oamenii sunt sfătuiți să implementeze programele ce au la bază inteligența artificială în cariera lor, în condițiile în care 71% dintre lideri ar favoriza angajarea unor candidați cu mai puțină experiență, dar care știu să folosească instrumente AI, în detrimentul celor experimentați ce nu au acumulat aceste cunoștințe, potrivit Euronews Next.
Schimbarea este inevitabilă pe fondul dezvoltării inteligenței artificiale. De la viața personală până la cea profesională, inteligența artificială găsește în permanență modalități de a se integra în activitățile de rutină. Uneori generează perturbări, dar sunt cazuri în care aduce și îmbunătățiri semnificative.
Folosirea inteligenței artificiale generative, în special odată cu lansarea ChatGPT în noiembrie 2022, a stârnit controverse despre posibilul impact al acestei tehnologii.
Șefa FMI consideră că inteligența artificială va lovi ca un ”tsunami” piața muncii
Printre cele mai mari temeri sunt cele legate de posibilele schimbări pe piața muncii, odată cu implementarea inteligenței artificiale.
”Apariția inteligenței colaborative om-mașină generează o nouă paradigmă în care oamenii nu mai sunt cu adevărat singura sursă de forță de bază la locul de muncă", a declarat Xiaochen Zhang, fondator și Chief AI Officer al AI 2030, pentru Euronews Next.
Recent, în cadrul unui eveniment desfășurat la Zurich, Kristalina Georgieva, director general al Fondului Monetar Internațional, a afirmat că inteligența artificială va avea un impact asupra forței de muncă precum un ”tsunami”.
Georgieva estimează că tehnologia AI ar putea afecta 60% din locurile de muncă din economiile avansate și 40% din locurile de muncă la nivel global, și avertizează că oamenii nu au la dispoziție foarte mult timp pentru a se pregăti pentru acest lucru.
Chiar dacă schimbările par a fi iminente, nu am ajuns încă în era în care inteligența artificială va prelua în totalitate sarcinile oamenilor.
Xiaochen Zhang susține că, în prezent, pe piața muncii, oamenii au în continuare un rol important și nu au fost înlocuiți încă de automatizări, motiv pentru care se pune acum accentul pe colaborarea om-calculator.
”Fiecare loc de muncă va fi potențial reproiectat sub conceptul de inteligență colaborativă om-mașină.
Acest concept în sine este foarte puternic, în care tehnologia de automatizare își va asuma roluri mult mai mari decât înainte. Nu mai este un instrument, ci face parte din munca în sine", a spus Zhang.
Deși prezența inteligenței artificiale la locul de muncă nu este un fenomen nou, mai multe studii confirmă posibilul impactul al acesteia asupra pieței muncii, în special în etapa de angajare.
Un raport comun al LinkedIn și Microsoft a arătat că 66% dintre lideri nu ar lua în considerare angajarea unor candidați care nu dispun de competențe în domeniul AI.
În plus, cercetarea a relevat că 71% dintre aceștia ar alege probabil un candidat cu mai puțină experiență cu capacități de inteligență artificială în detrimentul unuia cu mai multă experiență fără astfel de competențe.
În consecință, oamenii au început să învețe să folosească instrumentele de inteligență artificială și le includ activitățile lor de zi cu zi la serviciu. 75 la sută dintre angajați au recunoscut că utilizează inteligența artificială la locul de muncă, a mai arătat raportul.
Folosirea AI, competența care ar putea face diferența la angajare
Chiar dacă inteligența artificială nu a preluat încă atribuțiile oamenilor, nu toate locurile de muncă vor fi afectate în mod egal, iar unele ar putea chiar să dispară.
”Oamenii vor să rămână competitivi pe piața muncii (...) AI devine factorul de diferențiere", a declarat Zhang.
De asemenea, expertul consideră că industria creativă se află în pragul unei schimbări uriașe pe măsură ce tehnologia AI se îmbunătățește.
Unele sarcini, cum ar fi crearea de conținut, designul, cercetarea și editarea, ar putea fi efectuate cu ușurință cu ajutorul instrumentelor de AI.
Soluția, potrivit lui Zhang, este stăpânirea utilizării acestor instrumente de AI și valorificarea acestor abilități pentru a reproiecta modul în care se desfășoară munca.
De exemplu, oamenii pot învăța cum să ceară și să comunice în mod eficient cu modele lingvistice mari (LLM), cum ar fi ChatGPT de la OpenAI și Gemini de la Google, care se îmbunătățesc constant și primesc funcții mai avansate.