Din cauza deficitului bugetar foarte mare, care a ajuns la 4,02% după primele 7 luni, cu previziuni de peste 7% până la finele anului, Guvernul pregătește variante pentru a atrage cumva bani mai mulți la stat. Iar una dintre metode este așa-zisa amnistie fiscală.
Însă această amnistie poate fi una mascată, după cum susțin specialiștii și care poate avea diverse capcane.
Ce înseamnă amnistia fiscală pregătită de Guvern
Claudiu Năsui (USR), fost ministru al Economiei: „Practic, el zice că o să colecteze mai mulți bani prin metodologiile acestea complexe, dar de fapt nu adresează problema fundamentală. De ce avem această problemă cu deficitul? Pentru că au explodat cheltuielile, au crescut de la an la an mult mai mult decât au crescut veniturile. Ce a făcut clasa politică este că mai întâi s-a văitat de deficit, apoi a crescut taxele și de trei ori în ultimii ani. Și acum vin cu genul acesta de găselnițe tocmai ca să nu-și scadă cheltuielile pe care tot ei le-au crescut.
Chiar și acea bonificație este de fapt un praf în ochi, pentru că firmele nu primesc acei bani, sunt niște bani pentru care firmele creditează statul și vor avea, în viitor, posibilitatea, oportunitatea, dreptul, opțiunea să compensese din creanțele lor către stat prin acei bani. Problema fundamentală este creșterea de cheltuieli.
Dacă ar fi să taie cheltuieli, și-ar tăia craca de sub picioare, ar însemna să taie agenții, sinecuri, sporuri, beneficii și privilegii pe care politicienii le-au dat cu predilecție pentru grupurile care i-au susținut. Și e imposibil să le taie.
Cel mai bun mod de a ajuta bun platnicul este de a reducere taxarea. Taxarea pe muncă, în România, este foarte mare, salariile mici sunt cele mai impozitate din toată Europa. Dacă ar vrea să facă ceva inteligent, PSD și PNL ar trebui să reducă taxarea mai ales a muncii. Am mai făcut asta în trecut și atunci au crescut veniturile. Știu că e neituitiv, dar câteodată, când scazi taxele, îți cresc veniturile, pentru că lași economia să trăiască, să prospere."
Îți plătești taxele la timp, primești bonificații, dar sub formă de creditare fiscală
Practic, Guvernul promite bonificații pentru cei care își plătesc la timp dările la stat sau chiar mai rapid, pentru cei care nu cumuleaza datorii. Dar rezolvă acest proiect problema de fond?
Claudiu Năsui (USR), fost ministru de Finanțe: "Sunt două probleme separate. În primul rând, e felul cum se face rectificarea, ei aleg să o facă prin fondul de rezervă, fără să facă o rectificare oficială, pentru că, dacă faci o rectificare oficială, se vede de unde ai tăiat și unde ai dus banii. Practic, dacă faci o rectificare oficială, trebuie să spui de un nou deficit.
Bugetul actual e construit pe o țintă de 5% deficit. Nimeni nu mai crede, nici măcar Guvernul nu mai crede că se încadrează în 5%, toate estimările sunt pentru 7-8%. Eu însumi, în decembrie anul trecut, când s-a votat bugetul, am zis că o să fie minimum 7%. Deci dacă ei fac rectificare, trebuie să zică adevărul și nu vor să o facă, mai ales în an electoral, să rămână pe propagandă și să spună că totul merge bine și că deficitul e sub control. Nu e.
Apoi dacă chiar ar vrea să taie cheltuieli, ar avea de unde, de la agenții, de la ministere, inutile, scheme de afaceri pe banii statului, privilegii, etc. Noi am tot vorbit despre ele, am făcut chiar un buget alternativ al statului român, în care am arătat cum putem tăia taxe și reduce și cheltuieli și reduce și deficitul. Problema e că ei nu vor asta.
Ce se va întâmpla la anul? Depinde de ce se va întâmpla în noiembrie și decembrie, la alegerile parlamentare și prezidențiale. Dacă vom avea o guvernare în continuare PSD-PNL, atunci cu siguranță la anul vom vedea că se va întâmpla ce s-a întâmplat deja în ultimii 3 ani. O să crească în continuare cheltuielile și o să crească în continuare taxele.
Au zis deja că vor să pună impozitul pe venit la 16%, dar menținând contrubuțiile la nivelul crescut pe care l-a pus Dragnea în trecut. Au zis deja că vor să crească TVA, să fie cotă unică la 21%. Deci toate astea vor sărăci și mai mult populația. Și o serie întreagă de creșteri de taxe, pe care ei le-au zis într-un cadru informal, în fața creditorilor internaționali, ca să le arate că ne plătim datoriile, nu ne mai puneți dobânzi atât de mari, aveți încredere să ne împrumutați cu bani. Problema e că atunci când se adresează poporului, ei mint. Cine crește cheltuielile, crește taxele. Dacă vrem să scadă taxele, trebuie să scădem cheltuileile.”
Poate amnistia fiscală să rezolve deficitul bugerar?
În ședința de Guvern de luni, premierul a anunțat că cei care își plătesc taxele până la 25 noiembrie scapă de penalități. De asemenea, contribuabilii corecți, cu taxele plătite la zi, vor fi recompensați cu o reducere a taxelor.
Alexandru Nazare (PNL), fost ministru de finanțe: „Ideea de a da bonificații pentru buni platnici este o idee pe care am inițiat-o acum un an și jumătate, împreună cu președintele partidului, Nicolae Ciucă și câțiva colegi de la Cameră, tocmai pentru a ne gândi și la antreprenorii de bună credință care își plătesc taxele și vor să facă investiții și care ar avea nevoie de astfel de instrumente și nu au acces la astfel de investiții. Acest proiect de lege a fost deja depus, a fost adoptat în Senat acum, este la Cameră și ideea acestui proiect de lege a fost introdusă inclusiv în acest proiect de ordonanță.
În momentul de față, nu știm exact ce va conține ordonanța, este pusă în transparență, să vedem toate măsurile și să facem alte sugestii și modificări astfel încât să rafinăm actul normativ. Evident, când vine vorba de o amnistie fiscală, sunt și părți bune, și părți mai puțin bune.
Dacă ne uităm la partea bună, e un instrument prin care datoriile companiilor și persoanelor fizice pot fi reduse. În același timp, se și diminuează indirect veniturile statului, dar trebuie găsită varianta echilibrată, în care, practic, optimizăm datorii în care, sub analize, e clar că nu mai pot fi plătite și sunt niște venituri pe hârtie, dar pe care statul nu le va putea încasa în mod obiectiv.
Pe de altă parte, trebuie să nu reintroducem, prin această măsură, dezechilibre în sistem. Evident că discuția despre amnistie e una complet excepțională. Astfel de amnistii nu se acordă tot timpul, pentru că descurajăm oamenii să plătească taxe. Deci depinde foarte mult de textul final al legii ca să avem un punct de vedere final. Dar în principiu, ideea de a aduce venituri în plus la bugetul de stat și a degreva companiile și persoanele fizice de datorii, e o idee bună.
Pentru acest lucru (n.r.: studii de impact, sau analiza comparativă cu alte țări), trebuie să vorbiți cu emitentul ordonanței. Bănuiesc că Ministerul de Finanțe a avut astfel de studii la dispoziție, nu am cunoștință, dar bănuiesc că le vor prezenta. La proiectul care se află în Parlament, ne-am uitat la modul în care mai multe țări din Europa, și nu numai, folosesc instrumentul creditului fiscal pentru dezvoltare.
Ce înseamnă? Creditul fiscal e folosit tocmai pentru a le da o gură de aer companiilor, astfel încât investițiile în mijloacele de producție să le fie deduse într-o anumită proporție. Acesta este instrumentul, ca principiu. Da, îl folosesc foarte multe țări pentru a stimula producția. Din punctul meu de vedere, stimularea producției este o chestiune absolut esențială în acest moment, pentru că instrumentele care sunt disponibile pe piață, inclusiv cele de creditare, nu sunt suficiente, dar contează foarte mult cum îmbraci acest credit fiscal, în măsura respectivă.
Noi am venit acolo cu un 3%. Poate nu este suficient, dar am vrut să fim prudenți și sunt țări care folosesc acest instrument. Dar atenție, pentru producție, nu pentru consum. Foarte important! Acest instrument este eminamente pentru producție, nu e un instrument de deducere pe anumite zone de consum. Și cred că dacă l-am folosi pentru consum, nu e cea mai bună idee."
Proiectul de lege pe care îl pregătește Guvernul este mult mai amplu, el nu vizează doar impulsionarea cetățenilor și firmelor să plătească datoriile, ci prevede și limitarea mai multor categorii de cheltuieli.