Trei din zece elevi sunt excluși din colectiv și amenințați cu bătaia de alți colegi. Asta arată studiile Salvați Copiii. Cazurile de bullying au loc însă și la grădiniță. Experții spun că cei mici trebuie să dezvolte empatie de la o vârstă fragedă pentru a nu se transforma în victime sau hărțuitori mai târziu în viață. Asta i-a determinat pe specialiști să introducă un program prin care preșcolarii învață ce înseamnă respectul și grija față de ceilalți.
Bullying-ul, un fenomen care apare încă de la grădiniță
Maia Bondici, jurnalistă Euronews România: „Aproape 9000 de copii au participat la programul de dezvoltare psiho-emoțională. Rezultatul? 80% pot să își exprime acum sentimentele și emoțiile, peste 70% dintre ei se ajută reciproc, iar nivelul de empatie a crescut considerabil”.
Matei, preșcolar: Toleranță, grijă, respect și curaj.
Acestea sunt valorile pe care cei mici le învață la grădiniță. Matei are șase ani și știe ce să facă în cazul în care un prieten este afectat de bullying.
Reporter: Ce ai învățat tu să faci în momentele alea?
Matei, preșcolar: Să-l apăr.
Reporter: Și cum îl aperi?
Matei, preșcolar: Îi spun „Stop, nu mă lovi!”
Mariana Moraru, reprezentantă Salvați Copiii: „Ei devin mai atenți la nevoile celor din jur. De asemenea, cresc situațiile în care copiii devin mai curajoși în a interveni pentru a-și susține colegii care se află, poate, în situații dificile. Vedem că se reduc cazurile în care copiii sunt implicați în situații de violență, în conflicte și atunci când apar astfel de neînțelegeri între ei, reușesc să le gestioneze mai eficient”.
Proiectul Salvați copiii se concentrează asupra preșcolarilor tocmai pentru ca aceștia să nu ajungă hărțuitori sau victime mai târziu în viață. Melania are cinci ani și are o soră mai mică. Mama ei a învățat-o mereu să aibă grijă și de nevoile celorlalți.
Cătălina Herăscu, părinte: „Dacă îi ajutăm acum, încă de când sunt mici, să înțeleagă ce simte celălalt și că e important nu numai ce simte ea, ci și ce simțim noi, cei din jurul ei. Practic, eu cred foarte tare, încă de când sunt mici, că putem să-i ajutăm să fie empatici”.
Există cazuri de bullying chiar și la grădiniță, însă sunt mai puțin agresive decât în gimnaziu sau liceu. Iar simptomele sunt aceleași, spun experții. Izolare, anxietate sau chiar și depresie.
Aurica Neguț, educatoare: „Am avut un caz în care copilul era mai vocal, își dorea cumva să coordoneze el jocul și regulile, doar el să le implementeze... Ușor-ușor, în urma activităților, și-a dat seama că el trebuie să respecte regulile jocului. Copiii au învățat să fie mai buni, să empatizeze între ei, să lucreze în grup, să aibă respect”.
Peste jumătate dintre elevii din România spun că sunt victime ale bullyingului în mod constant.