Românii care fac parte din categoriile vulnerabile vor putea primi bani în numerar pentru procurarea lemnelor de foc. Plățile se vor face la oficiile poștale, începând cu luna februarie. Guvernul discută o ordonanță de urgență care introduce această posibilitate.
De ce documente au nevoie beneficiarii pentru a primi acești bani?
Potrivit proiectului de ordonanță de urgență discutat în ședința de miercuri la Palatul Victoria, pentru a putea ridica banii cash de la oficiile poștale beneficiarii trebuie să vină cu: cardul de energie valabil, cu actul de identitate și cu o dovadă că au achiziționat material lemnos pentru încălzire. Acesta poate fi un aviz de însoțire a mărfii, o factură sau un bon.
Mai este și situația în care beneficiarul are un alt domiciliul decât cel trecut pe cardul de energie, iar atunci trebuie ca acesta să depună și o declarație pe propria răspundere, în care să arate că are nevoie de sprijin pentru a se încălzi cu lemne.
2,3 milioane de gospodării vor beneficia de ajutor
În total este vorba despre 2,3 milioane de gospodării din România care vor beneficia de un ajutor de la Guvern pentru plata facturilor la energie, ajutor în valoare de 1.400 de lei pe an, în două tranșe, una dintre ele în februarie și alta în septembrie.
Aceste carduri de energie care vor ajunge la 4 milioane de oameni nu au fost însă, deocamdată, tipărite. Ministerul Muncii trimite săptămâna aceasta lista completă a beneficiarilor la ministerul Fondurilor Europene și începând cu 1 februarie aceste carduri vor începe să fie tipărite, pentru ca apoi poștașii să le ducă persoanelor care au nevoie de sprijin la plata facturilor.
Aceste carduri nu sunt încărcate cu bani. Nu pot fi folosite la un bancomat ca un card obișnuit. Beneficiarii vor trebui să meargă la oficiul poștal și acolo își vor putea achita facturile la gaz, la curent electric sau la agent termic.
Printre beneficiari se numără pensionarii cu venituri lunare sub 2.000 de lei, persoanele cu dizabilități cu venituri sub 2.000 de lei dar și persoanele care beneficiază de asistență socială.
Cum se efectuează plata
„Sunt două modalităţi de efectuare a acestor plăţi, respectiv prin intermediul oficianţilor poştali sau direct la oficiile poştale. Practic, beneficiarul, prin intermediul cardului, face dovada că este beneficiar al acestui tip de ajutor, iar Poşta Română este cea care efectuează aceste plăţi de sume în mandat poştal, respectiv, operează plăţile către furnizorii de energie, aşa cum rezultă din documentele justificative care a fost prezentate de beneficiari”, a explicat Marcel Boloş, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.