Meteorologii ANM au anunțat ninsori în mai multe zone din țară, inclusiv în Capitală. Asta înseamnă că șoferii români trebuie să își echipeze mașinile cu anvelope de iarnă.
Potrivit Ordonanței de Guvern nr. 5/2011 sau „legea privind echiparea obligatorie cu anvelope de iarnă”, mașinile care circulă pe drumurile publice din România trebuie echipate cu anvelope de iarnă atunci când pe jos este zgheață și polei.
Conform actului normativ, „anvelope de iarnă sunt anvelopele omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992, privind anvelopele autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz”
Cum recunoști anvelopele de iarnă
Anvelopele de iarnă au ca scop principal de menținere a elasticității pe carosabil, astfel încât frânarea și aderența să fie cât mai bune.
Putem recunoaște anvelopele de iarnă după inscripția unui fulg de zăpadă, unui munte cu trei vârfuri și un fulg de zăpadă în interior, precum și inscripția M+S (n.n. – Mud & Snow). Aceste semne sunt garanția faptul că anvelopa a trecut cu bine de testele în condiții de zăpadă sau de drum noroios, iar aceasta poate fi utilizată în situații de acest tip.
Cum alegem anvelopele de iarnă
Eticheta energetică a anvelopei - aceasta oferă șoferilor informații cu privire la aderența pe care cauciucul o are pe carosabilul umed, nivelul de zgomot pe care mașina o are la rulare, dar și consumul de carburant.
Aderența se grupează în categorii de la „A (pentru cele mai bune performanțe)” până la „G (pentru cele mai slabe performanțe)”. Pe vreme de ploaie, diferența de consum între o anvelopă de cea mai înaltă clasă față de cea mai joasă clasă este de nu mai puțin de 30%.
Profilul anvelopei - reprezintă banda de rulare a anvelopelor și este compusă martor de uzură, flancuri, striații și blocuri. Cel mai des întâlnit este cel simetric, unde părțile exterioare și interioare ale benzii de rulare sunt imagini în oglindă ale aceluiași model.
Cel mai important criteriu în alegerea unei astfel de anvelope îl reprezintă micile benzi proeminente care e exact adâncimea ei (aproximativ 4-5 mm).
Care este diferența între anvelopele de iarnă și cele all-season
Anvelopele all-season sunt optimizate astfel încât să fie acceptate, indiferent de sezon, în ceea ce privește aderența și manevrabilitatea, dar nu excelează, în comparație cu anvelopele de iarnă, conform specialiștilor.
Aceste tipuri de cauciucuri se pot uza mult mai repede pe temperaturi ridicate, iar iarna oferă o aderență mult mai mică.
Astfel, tracțiuea va fi una deficitară. Pneurile all season au un profil de iarnă, cu blocuri distanțate pentru aderență pe zăpadă în mijloc și blocuri apropiate, atât pentru o mai bună aderență când este cald, cât și pentru a păstra un nivel de zgomot redus. Sunt recomandate pentru vehiculele cu putere redusă și pentru șoferii liniștiți în trafic.