Valul de căldură care a cuprins Europa demonstrează că nici infrastructura nu rezistă temperaturilor foarte ridicate.
Activitatea aeroportului Luton din Londra a fost afectată după ce au apărut defecte pe pistă. Tot în Londra, unul dintre cele mai vechi poduri a fost acoperit cu o folie de protecție pentru a fi ferit de soare.
Nici România nu este scutită de temperaturi extreme. O echipă Euronews a fost într-un laborator al Universității Politehnica pentru a experimenta rezistența asfaltului la temperaturi ridicate.
Bitumul polimeric, o soluție pentru asfaltarea șoselelor
În România sunt atât de multe drumuri cu denivelări încât există și un indicator care le semnalează. Obligația este ca el să fie instalat înainte cu 50-200 de metri de locul unde șoseaua prezintă probleme.
„Sunt câteva soluții pentru a rezolva aceaste probleme. Există de ceva vreme așa numitul bitum polimeric. Este un tip de bitum care este aditivat cu polimeri, un exemplu poate fi cauciucul”, explică directorul departamentulu de bioresurse și știința polimerilor, Cătălin Zaharia.
În România se folosește prea puțin bitumul polimeric pentru asfaltarea șoselelor. Este mai scump, dar și mai rezistent în timp, mai ales la temperaturi extreme.
„Ar putea fi o soluție ca bitumul să fie aditivat cu polimeri, în cazul acesta cu cauciuc. În felul acesta putem și să reciclăm. Din anvelope să recuperăm cauciucul, materialul să fie introdus în bitum, iar apoi putem să avem asfalt în România de o calitate superioară, cu proprietăți îmbunătățite, care rezistă vara la temperaturi extreme”, spune Cătălin Zaharia.
Importanța izolării locuințelor
Nu doar transportul are de suferit pe caniculă. Inginerii chimiști vorbesc și despre importanța izolării locuințelor cu polistiren pentru a reduce din temperatura resimțită în casă. Nu doar aerul condiționat ne salvează.
„În momentul în care anvelopăm o casă, vom avea cu câteva grade mai puțin în casă. O casă anvelopată vs una neanvelopată: vorbim despre două, trei, până la cinci grade (n.red. diferență). Nu pare mult trei grade, dar dacă am face o diferență dintre 22-25 de grade, din punctul de vedere al confortului termic este un lucru foarte, foarte important”, explică lector univ. Ionut Radu, UPB.
În România, aproape de fiecare dată când temperaturile se duc către zona de caniculă, transportul camioanelor de gabarit ridicat, peste 7 tone, este interzis în timpul zilei în zonele afectate. Iar rețelele de curent locale cedează deseori din cauza consmului intens de energie electrică, folosită pentru aparatele de aer condiționat.