Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cauciucurile de iarnă, obligatorii pe zăpadă, indiferent de anotimp. Cât sunt amenzile și când "expiră" o anvelopă

Cauciurile de iarnă sunt obligatorii atât timp cât carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheață, sau polei, după cum arată OG 5/2011, publicată în Monitorul Oficial şi aprobată prin Legea 161/2011.

Nu există o dată limită pentru montarea anvelopelor de iarnă, după cum a anunțat și Registrul Auto Român.

Din 1 noiembrie 2011, era obligatoriu ca anvelopele de iarnă să fie utilizate în perioada noiembrie - martie, conform „Legii cauciucurilor de iarnă”, însă din 2022, legea a fost modificată și nu se mai specifică obligativitatea unui anumit interval de timp.

Când trebuie montate cauciucurile de iarnă

Așadar, anvelopele specifice sunt necesare dacă mașina circulă pe un drum public acoperit cu gheață, polei sau zăpadă, indiferent de anotimp.

Mai mult decât atât, RAR precizează că toate anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă – engl. mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră.

Dioxidul de siliciu din anvelope și cauciucurile all-seasons

În mod normal, anvelopele de iarnă se montează atunci când temperaturile scad sub 6 sau 7 grade Celsius. Iar motivul este logic. O anvelopă de iarnă are mai mult cauciuc natural și dioxid de siliciu în compoziție, ceea ce o ajută să nu se întărească la frig. Asta înseamnă că va rămâne flexibila și va avea aderență.

Pe de altă parte, pneurile de vară se întăresc la frig și se comportă aproape ca plasticul. Astfel, la frig, cauciucul nu mai are aderență și crete riscul de accidente.

Tocmai din acest motiv, cauciucurile all seasons nu pot fi considerate și tari și moi în același timp, iar asta înseamnă că ele reprezintă doar un compromis, dar care este acceptat de legislația din România. Astfel, ele pot fi folosite iarna, însă nu vor avea aceleași performanțe ca și anvelopele dedicate.

Cauciucurile all-seasons pot fi o opțiune potrivită în zone cu ierni mai blânde și cu veri nu foarte calde.

În același timp, dacă anvelopa stă mai mulți ani nefolosită, materialele din componență își pierd din proprietăți, nu mai au aceeași elasticitate și aderență, iar cauciucul poate deveni casant. În mod normal, o anvelopă "expiră" după opt până la zece ani, în funcție de modul de depozitare și utilizare.

Registrul Auto Român explică și că termenul de anvelope „all seasons”, folosit de producători, este o denumire comercială care nu se regăsește în legislația rutieră din România.

Astfel, indiferent care este denumirea comercială a unui pneu, dacă acesta este inscripționat cu literele M şi S (însemnând mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, el îndeplinește cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia rutieră națională.

Ce autovehicule au obligativitatea de a avea anvelope de iarnă

Dacă pentru autoturismele personale, anvelopele de iarnă sunt obligatorii pentru toate roţile mașinii, pentru cele comerciale, legea se schimbă puțin. Acestea devin obligatorii numai pentru anumite roți, care sunt prevăzute în legea cauciucurilor de iarnă.

în cazul autovehiculelor de marfă de peste 3,5 tone și al celor de transport persoane, cu mai mult de 9 locuri pe scaun, există și obligativitatea montării pe roți a lanțurilor sau altor echipamente antiderapante certificate. Există și obligativitatea de a avea un săculeţ de nisip şi o lopată în cazul în care se merge la munte, pe drumuri cu risc mare.

  • În 2023, un schimb de anvelope costă, în general, între 120 și 200 de lei, în funcție de mașină și de dimensiunile roților.

Ce amenzi riscă șoferii care nu montează anvelopele de iarnă

Șoferii care nu își montează anvelopele de iarnă în condițiile prevăzute de lege riscă sancțiuni. Fapta constituie contravenție și se penalizează cu amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (între 9 și 20 de puncte-amendă), adică între 1.305 și 2.900 de lei, dar se poate reține și certificatul de înmatriculare a vehiculului.

Șoferii riscă amenzi și dacă anvelopele sunt prea uzate. Există niște indicatori de uzură pe profilul anlevopelor. În România, această limită este aceeași ca în majoritatea țărilor din Europa, Asia și America de Nord, respectiv 1,6 milimetri pentru cele de vară și 4 milimetri pentru cele de iarnă, limită impusă de legi care țin de siguranța rutieră, standardizate la nivel mondial.

Autoritatea mondială Federal Motor Vehicle Safety Standards (FMVSS) i-a obligat pe toți producătorii de anvelope să încorporeze în produsele comercializate în Statele Unite și Europa niște martori de uzură. Trebuie să existe cel puțin șase, care arată ca niște mici bare din cauciuc poziționate între blocurile profilului de pe anvelopă.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE