Presați de ratele crescute pe fondul evoluției ROBOR și IRCC în 2022, românii cer inclusiv ajutorul conciliatorilor bancari. Iar numărul lor a atins un maxim anul trecut. Este ultima soluție înainte de a ajunge la procese costisitoare și de durată cu băncile. În plus, nu costă nimic, Centrul de Soluționare a Litigiilor Bancare, o instituție de interes public, le pune la dispoziție specialiștii.
2022 a fost un an dificil pentru românii cu credite bancare. În jur de o mie de clienți ai băncilor au cerut ajutorul specialiștilor puși la dispoziție gratuit de Centrul de Soluționare a Litigiilor în Domeniul Bancar.
ALEXANDRU PĂUNESCU – director juridic BNR: 30-40% din cererile pe care le primim sunt referitoare la această chestiune, la dificultăți în a-și plăti ratele.
Problemele au început să apară în primăvara anului trecut, după ce a început războiul din Ucraina. Piețele financiare au avut de suferit în toată lumea, iar unul dintre efectele vizibile a fost creșterea ROBOR. De la 3% la începutul anului, indicatorul în funcție de care se calculează ratele creditelor în lei cu dobândă variabilă s-a dublat până la mijlocul lui 2022. Iar ratele au crescut în același ritm, în timp ce veniturile au rămas la același nivel. A fost un șoc pentru clienții băncilor, mai ales pentru cei care nu citiseră contractele de împrumut.
ALINA RADU, conciliator: Cei care vin fără să știe nimic despre un produs financiar necesită din partea noastră foarte multă educație financiară, foarte multe explicații, pentru a înțelege ce produs au achiziționat.
Totuși, dacă ne raportăm la cifrele Băncii Naționale, numărul datornicilor rămâne relativ mic, ba chiar a scăzut ușor la finalul anului trecut față de anul anterior. Există și o explicație.
LIVIU FENOGHEN, director Centrul de Soluționare Amiabilă a Litigiilor Bancare: Lumea a fost foarte prudentă. Perioada de pandemie ne-a învățat să fim prudenți. În perioada de pandemie, s-au făcut economii semnificative. Iar oamenii au avut acea rezervă financiară.
De altfel, bancherii nu se așteaptă la o creștere mare a numărului restanțierilor. Ce-i drept, există în continuare teama de a fi declarat client rău-platnic și de a fi înregistrat în Biroul de Credit. Însă nici aceasta nu mai este o problemă. Pe piață au apărut deja intermediari care promit că rezolvă aceste cazuri contra unor sume consistente. Oficial, ar fi o mie de clienți ai băncilor care au apelat anul trecut la serviciile lor.
ALEXANDRU PĂUNESCU, director juridic BNR: Sub nicio formă nu ar trebui consumatorii să recurgă la așa-zisele firme specializate în radierea din biroul de credit. Sunt, s-a transformat deja, în ghilimele, într-o industrie. Pentru că nu există posibilitatea din partea acestor terți să rezolve această problemă. Mai mult decât atât, o astfel de firmă mai percepe și un comision de 1.500-2.000 de lei.
Anul trecut a fost înregistrat cel mai mare număr de soluționare a litigiilor bancare. Numai în prima lună din acest an, au fost înregistrate peste 200 de cereri, cât pentru tot anul 2016. Cererile s-au dublat față de anii anteriori. Iar suma rezultată din negocierile purtate între clienți și bănci a fost de două milioane de euro. Mare parte din sumă a fost o economie în ratele clienților.