Numărul de posturi de psihologi în școli a fost mărit cu 50% și ajunge astfel la 3.600. Măsura luată de Ligia Deca, ministrul Educației, nu rezolvă, însă, decât o parte a problemei, pentru că, în continuare vor rămâne prea puțini psihologi la un număr prea mare de elevi.
Problemele elevilor depind de mediul din care provin, de stadiul lor de evoluție și de calitatea școlii pe care o urmează.
Diana Ioaneș, psiholog școlar și psihoterapeut: „În gimnaziu e foarte mult bullying, iar în liceu, depinde de liceu, în unele școli sunt situații de agresivitate-violență, în altele sunt foarte multe depresii, anxietate, pandemia i-a afectat enorm.”
Cum se manifesta depresia
Ana, elevă care a avut depresie: „Un gol de care nu poți să scapi, care e etern prezent în tine, fie că se mai estompează în timp”
Reporter: „Cum a fost prima ședință la consilierul școlii?”
Ana, elevă care a avut depresie: „A fost plăcut să am access la altă perspectivă și să mi se deschidă o altă ușă și chiar consider că este ncesar pentru mulți elevi, fie că suferă de depresie, fie că pur și simplu trec printr-o perioadă mai greu de gestionat.”
Reporter: „Ai un sfat pentru copiii care trec prin ce-ai trecut tu?”
Ana, elevă care a avut depresie: „Sincer, încă încerc să găsesc sfaturi și soluții și pentru mine lucrurile nu sunt atât de grave pe cât par pe moment, adică trebuie să ai răbdare, pur și simplu să ai răbdare cu tine… Pentru că, de fapt, se vindecă… Da, la un moment dat se vindecă și chiar dacă apar din nou simptome, asta nu înseamnă că nu se vor diminua, adică nu este un process liniar.”
Deși numărul de consilieri școlari se mărește, în continuare rămân prea puțini psihologi la numărul de copii dintr-o școală.
Diana Ioaneș, psiholog școlar și psihoterapeut: „Ordinul prevede că dacă o școală are peste 1200 de elevi, va beneficia de doi consilieri școlari deci în continuare îmi voi desfășura activitatea ca singur consilier școlar a 1.100 de elevi și a 1.100 de părinți.”
Reporter: „Cum arată o zi din viața unui consier școlar într-o școală atât de mare.”
Diana Ioaneș, psiholog școlar și psihoterapeut: „Este foarte agitată, foarte multe programări, foarte multe probleme de rezolvat, foarte multe solicitări din partea diriginților, profesorilor, părinților, elevilor. Pentru a ne face meseria cum trebuie, ideal ar fi un consilier la 200 de elevi însemană cam 8 clase de elevi.”
Bullyingul în școli, într-o contiună creștere
Un studiu al Organizației Salvați Copiii arată că numărul cazurilor de bullying din școli a crescut cu o treime, iar unul din doi elevi este victimă a acestui gen de violență.
De altfel, bullyingul este principala problemă pe care autoritățile vor să o diminueze prin suplimentarea posturilor de psihologi din școli.
Sorin Ion, secretar de stat preuniversitar: „Reprezintă o creștere de 50%. În momentul acesta avem aproximativ 2.400, iar ordinul prevede repartizarea acestora pe județe, în primul rând ca serviciile de consiliere psihopedagogică să ajungă la cât mai mulți copii și dacă se poate la cât mai mulți copii din mediul rural.”
Până la finalul acestui an școlar, cele 1.200 de posturi pot fi deja ocupate, dar doar temporar, pentru că abia la vară va fi organizat concursul național pentru ocuparea posturilor didactice.