Dezvoltarea emoțională, mișcarea, joaca și creativitatea sunt mai importante decât matematica, scrierea și citirea în primii șase ani de viață. O spun experții în educație timpurie din Statele Unite și Marea Britanie, care au venit zilele acestea la București să îi învețe pe educatorii români ultimele tehnici de lucru cu copiii de creșă și grădiniță.
Experiența copilăriei, în schimbare
Primii trei ani de viață sunt cei mai importanți în formarea unui copil. Medicii spun că în această perioadă, creierul se dezvoltă în proporție de 80%.
„Atunci, copilul își formează întregul set de comportamente, bagajul esențial de cunoștințe, cele care se vor vedea în școală și apoi în viața lui de adult. Și atunci, pentru o dezvoltare optimă are nevoie de stimulare intelectuală, de stimulare emoțională, de limbaj, de stimulare socială,” a declarat Valentina Secară, organizator Conferința de Educație Timpurie.
„În urmă cu aproape 15 ani, am realizat că experiența copilăriei se schimbă și am început să cercetez cum am putea să-i ajutăm pe copii în clasă să se dezvolte mai repede și ne-am dat seama că răspunsul este mișcarea. Cred că pentru a avea un impact asupra stării de bine a copilului, un părinte sau un educator trebuie să fie ei modelul și trebuie să fie conștienți de propria lor stare și energie,” a declarat Shonette Bason Wood, educator și trainer din Marea Britanie.
„Din punctul meu de vedere, copiii învață cel mai bine atunci când sunt respectați, când sunt ascultați și când li se oferă dreptul de a alege ce vor să facă. Cel mai important lucru pentru mine este să învăț un copil cum să recunoască o emoție și cum să proceseze emoția. Atunci când un copil este zgomotos, când plânge, strigă, când se trântește pe jos și țipă în supermarket, provoacă o reacție și din partea adultului, dar noi trebuie să conștientizăm că acest comportament ne-a cauzat și nouă o reacție de supărare și că trebuie să ne calmăm, ca să putem calma și copilul,” a declarat Alexandra Chiorando, educator și trainer Marea Britanie.
Elemente academice dificile, introduse în educația timpurie
Peste 800 de educatori din toată țara au participat la Conferința de educație timpurie organizată în aceste zile la București.
„Am 38 de ani la catedră și cu fiecare participare am ceva de învățat. Anul acesta, tema este educația vine din inimă. Trainerii internaționali vin cu metode diferite și când ne întoarcem în comunitate, diseminăm și punem în practică,” a declarat Elena Bran, grădinița Negrești, Vaslui.
În ultimii ani, elemente academice tot mai dificile au fost aduse în educația timpurie a copiilor, cum ar fi să învețe să citească de la 4 ani, când mintea lor nu este încă pregătită, spun specialiștii.
„Din ce în ce mai mult, elemente academice tot mai dificile au fost aduse în educația timpurie a copiilor, spre exemplu să învețe să citească de la 4 ani. La vârsta aceea, important este să ne concentrăm pe dezvoltarea skills-urilor sociale, de mișcare, creativitate, joaca, fiindcă cititul va veni, nu există niciun motiv să forțezi partea academică atât de devreme în ideea că ala se vor descurca mai bine la școală pe viitor,” a declarat Stuart Stotts, educator și trainer din Statele Unite.