Franța, Grecia, Italia și Polonia vor vota vineri în favoarea aplicării unor tarife de până la 45% în cazul importurilor de mașini electrice fabricate în China. Sprijinul acestor state europene este suficient pentru ca propunerea să fie adoptată, ceea ce ar crește tensiunile în relațiile comerciale cu Guvernul de la Beijing, au declarat surse citate de agenția Reuters.
Comisia Europeană desfășoară o anchetă privind subvențiile acordate de statul chinez producătorilor de vehicule electrice din China. Oficialii Executivului comunitar au transmis ințiativa privind tarifele finale celor 27 de state membre ale UE înaintea unui vot așteptat vineri.
Potrivit directivelor europene, Comisia Europeană poate impune tarife finale pentru următorii cinci ani, cu excepția cazului în care o majoritate calificată, alcătuită din 15 țări UE, reprezentând 65% din populația blocului comunitar, votează împotriva planului.
Franța, printre statele UE care votează pentru suprataxarea mașinilor electrice chinezești
Franța, Grecia, Italia și Polonia vor vota în favoarea acestei inițiative, în conformitate cu punctele lor de vedere exprimate în cadrul unui vot anterior din iulie, deși Grecia nu a participat atunc. Împreună, aceste țări reprezintă 39% din populația UE.
Comisia poate, de asemenea, să prezinte o propunere nouă, într-o formă modificată modificată, dacă dorește.
Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, care a lansat ancheta în urmă cu un an, a declarat că industria UE trebuie să se protejeze împotriva unui potențial val de importuri de vehicule electrice chinezești ieftine care beneficiază de subvenții de stat.
Industria auto din UE s-a opus în general tarifelor, în special producătorii germani de automobile, în condițiile în care aproape o treime din vânzările lor sunt pe piața din China.
Președintele francez Emmanuel Macron a declarat că sprijină tarifele și că nivelul subvențiilor chineze este „insuportabil”.
„În general, trebuie să protejăm condițiile de concurență echitabile în toate sectoarele diferite ale industriei noastre”, a declarat Macron, într-un discurs la Berlin.
Ministerul ceh al Industriei și Comerțului a refuzat să spună cum va vota vineri, însă a precizat că ia în serios concluziile Comisiei privind „practicile neloiale ale Chinei” și a remarcat că Statele Unite, Canada, Turcia și Brazilia au luat deja măsuri similare.
Punctul de vedere al Spaniei, anterior un susținător al tarifelor, este neclar, după ce premierul Pedro Sanchez a afirmat, în cadrul unei vizite în China în septembrie, că UE ar trebui să își reconsidere poziția.
Germania vrea continuarea negocierilor cu China
Cancelarul german Olaf Scholz a declarat miercuri că discuțiile cu China trebuie să continue, dar țara sa, care s-a abținut în iulie, ar putea face acest lucru din nou, având în vedere diferențele de opinie din cadrul Guvernului său tripartit.
Executivul comunitar a transmis că este dispus să negocieze în continuare cu China o alternativă la tarifele vamale și ar putea reexamina un angajament de preț - care implică un preț minim de import și, de obicei, un plafon de volum - după ce le-a respins anterior pe cele oferite de companiile chineze.
O variantă în curs de negociere este stabilirea unor prețuri minime de import calculate pe baza unor criterii precum autonomia, performanța bateriei și lungimea vehiculului electric, precum și dacă acesta are două sau patru roți motrice, a declarat o sursă familiarizată cu această temă.
O alternativă este un angajament de a investi în UE, cu cote pentru o perioadă de tranziție.
Tarifele variază de la 7,8% pentru Tesla, la 35,3% pentru SAIC și alte companii considerate că nu au cooperat cu ancheta UE. Aceste tarife se adaugă la taxa de import standard de 10 % a UE pentru autovehicule.