Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Străzi pline de mesaje electorale. În toată țara, au fost montate panouri uriașe care-i înfățișează pe candidați

„Calea sigură”, „independentul”, „mama națiunii” sunt doar câteva dintre portretele pe care candidații la prezidențiale încearcă să și le însușească. Suntem în plin sezon de precampanie, iar acum nu există reguli stricte. Candidații au montat panouri uriașe în toată țara, deși acestea vor deveni ilegale în perioada campaniei oficiale. Am evaluat împreună cu un expert în comunicare politică mesajele transmise de aceste afișe.

Chiar dacă mediul online câștigă teren, afișajul stradal joacă încă un rol important în campaniile electorale. O spune  expertul în comunicare Vlad Tausance. O confirmă și oamenii. Afișele colorate ale partidelor le-au atras atenția.

„Mi-a atras ăsta... Simion, cu mâna pe inimă – eh, faze d-astea de candidat la președinție. Simion și Elena Lasconi cu zâmbetul ăla al ei, frumos. Și Ciucă! Cu bustul mare, nu capul, scuze”, a spus un cetățean.

„Stând și privindu-i pe toți, parcă tot la domnul Ciolacu m-aș opri”, a precizat un altul. 

Vlad Tăușance, expert în comunicare: „Indiferent că e vorba de un candidat politic sau de un brand comercial, în momentul în care vezi un afișaj stradal, parcă ai mai multă încredere, parcă simți că e pe bune.” 

PSD: „Calea Sigură pentru România”

„Calea sigură pentru România” este sloganul folosit de PSD în campania pentru prezidențiale.  Marcel Ciolacu este însoțit, în multe afișe, de primari locali cu priză la public.

Vlad Tăușance, expert în comunicare: „Mesajul verbal e unul simplu, ușor de înțeles. Iar ancorarea cu liderii locali e o tactică veche, dar funcțională. Pe o scară de la 1 la 10, îi dau 8, fără probleme.” 

PNL: „Cu onoare și credință în slujba țării”

Liderul PNL, Nicolae Ciuca le promite alegătorilor că va veni la Cotroceni „Cu onoare și credință în slujba țării”.

Vlad Tăușance, expert în comunicare: „Campania virează către mai multe tipologii. Nu tocmai coerent. Un mesaj cuminte, care încearcă să creeze un brand de personaj. Pe o scară de la 1 la 10 - 6.”

Mircea Geoană: Viziune și Respect

Mircea Geoană vrea să ținem minte trei cuvinte: „Independent. Viziune. Respect.”

Vlad Tăușance, expert în comunicare: „Ar putea foarte bine să candideze pentru un post în Senatul American. Mi se pare că e foarte inspirat vizualul din acea zonă. Mesaj, însă un neinspirat deloc. Destul de plictisitor o imagine clean de campanie. Estetic, vizual, 8. Nouă la nivel de mesaj 5-6.” 

George Simion: Președintele celor mulți

George Simion se recomandă drept „Președintele celor mulți”. 

Vlad Tăușance, expert în comunicare: „Simion are o campanie bine gândită pentru grupul său țintă. Mâna pe inimă, tricolorul pe fundal, mesaje populiste. Nu-mi place în mod special, dar pentru electoratul său, îi dau un 7 din 10.” 

Elena Lasconi: Un președinte pentru toți

Elena Lasconi promite că ar fi un președinte „pentru toți, nu doar pentru unii”.

Vlad Tăușance, expert în comunicare: „Se pare că strategii au hotărât să ne ducă cu gândul la un promo de emisiune TV până la urmă, cu acel albastru european în fundal. Nouă pentru execuție și curățenie, dar șase pentru adecvarea la campania electorală.” 

Diana Șoșoacă: „Mama națiunii”

Diana Șoșoacă se consideră „Mama Națiunii” și promite să facă România mare din nou. 

Vlad Tăușance, expert în comunicare: „Aveam nevoie de un Maverick. În orice campanie avem nevoie de cineva care să încalce regulile. Estetic 4, funcțional 8-9. ” 

Estetica și editarea pozelor

Și tot la capitolul estetică, specialiștii atrag atenția și asupra unui alt aspect, editarea excesiva a pozelor.

Vlad Tăușance, expert în comunicare:  „Nu i-aș critica foarte mult pentru faptul că că folosesc Photoshop-ul sau folosesc niște filtre care, mă rog, atenuează imperfecțiunile. E în schimb o alegere, pentru că genul de imaginile campanie folosit în Statele Unite, folosit în Vest, scoate de multe ori în evidență imperfecțiunea. Scoate în evidență ridurile de expresie, scoate în evidență vârsta.  Problemă cu excesul de Photoshop este că infantilizează cumva candidați. Iar lucrul ăsta cred că nu creează conexiune cu electoratul, ci dimpotrivă, creează senzația asta de minciună sau de lipsă de încredere în sine.” 

Partidele au mai puțin de o lună la dispoziție pentru a câștiga electoratul prin panouri uriașe. Acestea trebuie demontate până cel târziu pe 25 octombrie, când începe oficial campania electorală.

Calendarul alegerilor din 2024

Alegerile 2024 în România. Pentru prima oară, toate cele patru rânduri de alegeri au picat în același an. Alegerile locale și europarlamentare au avut deja loc, pe data de 9 iunie. Când sunt organizate alegerile parlamentare și alegerile prezidențiale:

  • 9 iunie 2024 - alegeri locale și alegeri europarlamentare;
  • 24 noiembrie 2024 - alegeri prezidențiale, primul tur
  • 1 decembrie 2024 - alegeri parlamentare;
  • 8 decembrie 2024 -alegeri prezidențiale, al doilea tur.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE