Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

UE a început să aplice suprataxarea mașinilor electrice chinezești. Măsura va fi aplicată în următorii cinci ani

Comisia Europeană a luat decizia finală pentru a aplica taxe suplimentare pentru importarea mașinilor electrice din China, iar astfel a încheiat oficial ancheta pe care a deschis-o în urmă cu un an. Tarifele se vor aplica începând de miercuri și vor rămâne în vigoare pentru următorii cinci ani, relatează Euronews.com.

Între timp, oficialii de la Bruxelles vor continua negocierile cu Beijingul, pentru a încerca să ajungă la un acord privind prețurile minime care să poată înlocui tarifele. Cu toate acestea, această propunere, susținută de Germania, este extrem de complexă și ar fi dificil de pus în aplicare.

„Prin adoptarea acestor măsuri proporționale și specifice după o investigație riguroasă, apărăm practicile de piață echitabile și baza industrială europeană”, a declarat Valdis Dombrovskis, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, responsabil cu comerțul.

Implementarea măsurii era așteptată după votul neconcludent de la începutul acestei luni, când statele membre nu au reușit să întrunească majoritatea necesară în favoarea sau împotriva măsurilor. Comisia Europene a invocat prerogativele sale din domeniul comercial pentru a ieși din impas și a aproba taxele, care se adaugă la rata existentă de 10% și variază în funcție de marcă.

  • Tesla: 7,8%;
  • BYD: 17%;
  • Geely: 18,8%;
  • SAIC: 35.3%;
  • Alți producători de vehicule electrice din China care au cooperat în anchetă UE: 20,7%.
  • Alți producători de vehicule electrice din China care nu au cooperat: 35.3%

De ce UE a recurs la suprataxarea mașinilor electrice chinezești

Executivul comunitar susține că este nevoie să fie aplicate tarife suplimentare pentru a compensa efectele subvențiilor pe care Guvernul de la Beijing le aplică pe scară largă în sectorul său național al vehiculelor electrice. Ajutorul financiar a permis producătorilor chinezi să își vândă mașinile la prețuri mai mici față de concurenții lor europeni, susține Comisia Europeană.

În consecință, vânzările de vehicule electrice ale companiilor chineze în Europa au crescut considerabil. Cota lor de piață a sărit de la 1,9 % în 2020 la 14,1 % în al doilea trimestru din 2024, conform estimărilor Comisiei.

Bruxelles-ul a avertizat în repetate rânduri că, în lipsa unor măsuri ferme, producătorii de automobile din UE vor suferi pierderi nesustenabile și vor fi eliminați de pe piața profitabilă a mobilității nete zero, ceea ce va duce la închiderea fabricilor și la concedierea a mii de angajați.

Industria auto din UE se află deja în dificultate din cauza prețurilor ridicate la energie, a cererii scăzute din partea consumatorilor și a concurenței mondiale intense.

„Există o amenințare clară și iminentă ca industria noastră auto să nu facă tranziția spre vehiculele electrice și, prin urmare, să fie eliminată”, a declarat marți un înalt oficial UE, sub protecția anonimatului.

În pofida introducerii tarifelor, Bruxelles-ul susține că își propune în continuare să găsească o soluție în relația cu Guvernul chinez, care să poată fi pusă în aplicare prin taxe vamale și să fie compatibilă cu normele Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), ceea ce s-a dovedit a fi imposibil până în prezent.

China a criticat de la bun început ancheta Comisiei pe care a catalogat-o drept un „act protecționist”, negând în mod constant existența subvențiilor. De asemenea, oficialii de la Beijing au considerat că acuzațiile UE sunt „construite artificial și exagerate” și au amenințat că vor lua măsuri de represalii împotriva industriilor de lactate, brandy și carne de porc din UE, ceea ce a tras un semnal de alarmă în unele capitale.

„Nu am fost de acord cu privire la fiecare fapt pe care l-am stabilit în cadrul anchetei. A fost un dezacord larg”, a declarat un oficial european de rang înalt, potrivit sursei citate.

În condițiile în care Statele Unite și Canada au impus tarife de 100% pentru vehiculele electrice chinezești, Europa rămâne una dintre puținele piețe bogate încă disponibile pentru produsele high-end ale Beijingului.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE