Trotuare puțin mai late decât o bârnă de gimnastică, asta găsim în Capitală. Oamenii sunt nevoiți fie să facă echilibristică, fie să meargă în șir indian. Iar în unele zone trebuie să se deplaseze pe șosea, pentru că două persoane nu au loc să treacă în același timp. Multe au sub un metru lățime, deși aceasta este dimensiunea minimă admisă de lege.
Am trimis solicitări la primăriile din Capitală. Doar trei primării au dat o explicație pentru faptul că oamenii își riscă siguranța mergând pe șosea.
Un trotuar din Sectorul 3, la care au fost schimbate recent bordurile și pavelele, este refăcut, la doar câteva zile distanță. Locuitorii din zonă s-au plâns că acesta este prea îngust. Coincidență sau nu, exact în ziua în care am făcut noi solicitare la primărie, pentru a întreba de ce acesta este extrem de îngust, muncitorii au mers să îl refacă.
Lățimea minimă admisă în lege pentru un trotuar este de un metru
Iar dimensiunea trotuarului este stabilită în funcție de numărul de pietoni care trec pe oră prin zonă și care este destinația lui. În realitate, însă, vedem că multe trotuare nu au nici măcar lățimea minimă.
Dumitru Furnea – peisagist: În lățimea utilă a unui trotuar nu intră și lățimea bordurii.
Pe lângă acest exemplu din Sectorul 3, trotuare care au lățimea unei coli de hârtie se găsesc în toate sectoarele Capitalei. Pe Calea Giulești, care este administrată de Primăria Generală, există un trotuar aproape inutil. Reprezentanții acestei instituții spun că Primăria Sectorului 6 are competență să autorizeze construcții. Iar Administrația Străzilor nu a îngustat de-a lungul anilor trotuarul.
Un trotuar și mai îngust de atât găsim pe strada Aurel Perșu, din Sectorul 4 al Capitalei, unde oamenii trebuie să facă echilibristică. Aici, o fâșie de trotuar nu are mai mult de 34 de centimetri, cu tot cu bordură. În plus, pe mijloc există și stâlpi. Drumul Cooperativei se află în Sectorul 5 și este administrat de Primăria Generală. Aici, oamenii merg în șir indian, sunt nevoiți să se strecoare printre stâlpii de pe trotuare sau să circule chiar pe șosea.
Dumitru Furnea – peisagist: Cred că s-a dat o prioritate mai mare lățimii șoselelor și datorită lărgirilor s-a ajuns la dimensiunile astea ale trotuarelor.
53 de centimetri măsoară lățimea unui trotuar de pe Strada Paris, din Sectorul 1. Deși este la doar câțiva pași distanță de Guvern și este intens circulat, oamenii se deplasează pe șosea. Pe Strada Tâmpa din Sectorul 2, mămicile trebuie să meargă cu cărucioarele copiilor pe stradă, pentru că trotuarele sunt înguste sau sunt parcate mașini pe ele.
Primăria Sectorului 2 spune că organizează constant spațiul public, astfel încât să crească siguranța cetățenilor. Și în sectorul 6 găsim o situație absurdă. Pe Strada Bozieni din Sectorul 6, oamenii nu pot transporta nici două plase de dimensiuni mai mari pentru că s-ar agăța fie de gard, fie de stâlpișori.
Dumitru Furnea – peisagist: Acum s-a prioritizat circulația auto și cred că încet-încet se revine spre a da prioritate circulației pietonale, dar nu există standarde foarte clare. Cele pe care se lucrează în momentul respectiv încă nu au fost actualizate conform legislației europene.
În alte capitale est europene, precum Praga, Varșovia sau Belgrad, există trotuare foarte late, pe unde oamenii se pot deplasa în voie, fără să aibă vreun disconfort cauzat de elementele drumului.