Cazul Anei Morodan, reținută de polițiștii de la Brigada Rutieră și acuzată de conducere a unei mașini cu permisul suspendat, consum de substanțe stupefiante interzise și alcool, a stârnit o adevărată dezbatere în online, mai ales după ce aceasta a transmis și un mesaj în care își cere scuze.
Revine însă și o altă temă: ar trebui creatorii de conținut sau influencerii să poarte o responsabilitate față de publicul lor? Mergând mai departe, este nevoie de reglementări pentru felul în care influencerii acționează în online?
Cazul baschetbalistul american Ja Morant
La începutul lunii martie, baschetbalistul american Ja Morant era cercetat de autorități și suspendat de către NBA, după ce în spațiul public apăruseră imagini cu jucătorul lui Memphis Grizzlies având asupra lui o armă în timp ce se afla într-un club de striptease.
“Ja, you’re going to have to move differently. You’re in a different stratosphere now.”
— UNDISPUTED (@undisputed) March 2, 2023
@ShannonSharpe on accusations Ja Morant assaulted a teenager pic.twitter.com/INGrXSffUs
Cazul a fost intens comentat în SUA (între timp, acuzațiile au fost retrase și Ja Morant a revenit pe teren), iar Shannon Sharpe, fost jucător de fotbal american și analist pentru Fox Sports 1, a reacționat și el: ”Am un singur sfat pentru Ja: trebuie să învețe să acționeze diferit, să se miște diferit. Acum se află într-o altă stratosferă”.
Ideea lui Sharpe era cât se poate de simplă: din postura de superstar într-un sport atât de mediatizat și persoană publică recognoscibilă chiar și în afara Statelor Unite, jucătorul trebuie să învețe să fie mai responsabil și să acționeze mult mai cumpătat, mai ales atunci când se află în spațiul public.
Cazul Anei Morodan
Înapoi în țară, la cazul creatoarei de conținut Ana Morodan, discuția se poate concentra în jurul ideii de responsabilitate. Sociologul Gelu Duminică spune că mesajele persoanelor publice ar trebui să fie exprimate cu responsabilitate și considerație față de eventualele reacții ale audienței.
”Responsabilitatea asupra mesajului este fundamentală, dar responsabilitatea nu este singulară. Când celelalte instituții ale statului au eșuat în a transmite valorile corecte, e o problemă, pentru că e treaba instituțiilor să transmită valori care duc spre pacea socială. Ele sunt sprijinite de societatea civilă, dar ea nu trebuie să ia locul instituțiilor prin influenceri, de exemplu”, spune el.
În privința felului în care ne raportăm la influenceri, în mod special, și la persoane publice, în general, Gelu Duminică spune că avem nevoie de „moderație”.
”[Să ne uităm la ei] ca la un agent comercial. Nu trebuie să fie luat acasă și transformat în sfânt, dar, din păcate, mulți ne uităm la ei ca la niște lideri. Îi vedem ca un etalon. Asta e greșit. Problema este și la consumatori. Totul trebuie consumat cu moderație și responsabilitate. Dacă transformi viața influencerului în dorința ta, înseamnă că valorile tale sunt atât de slabe, încât ai nevoie de ghidaj pentru tot ceea ce faci”.