O altă metodă de care abuzează politicienii în această perioadă este cea a sondajelor electorale. Aceste sondaje apar din toate părțile și din toate sursele. Suntem bombardați cu cifre din toate direcțiile și toată lumea pare că știe cine va câștiga cu mult înainte de vot. Însă nu toate sondajele pot fi luate în serios, așa cum au descoperit jurnaliștii de la Misreport, care au investigat povestea unui Centru pentru studii politice același partid, indiferent de alegeri.
Centrul pentru studii politice și sociologice este o asociație care susține că realizează analize riguroase pentru probleme legate de integritatea instituțiilor democratice, rolul mass-media în societate și Guvern, precum iș percepția cetățenilor asupra informațiilor și veridicității acestora.
Radu Hângănuț, realizator #TheCube: ”Cele două sondaje pe care le-au găsit jurnaliștii de la Misreport pe site-ul acestui centru sunt realizate prin Google Forms, adică dacă aveți prieteni sau cunoștințe care sunt la facultate, probabil la un moment dat v-au trimis astfel de sondaje pe care le fac cumva în interes educațional.
Dacă vă întrebați cine este în spatele acestui centru de sondare publică, jurnaliștii de la Misreport au descoperit că există o legătură puternică cu partidul AUR, inclusiv numărul de telefon la care poate fi contactat acest centru este direct legat de Magazinulaur.ro care oferă celor interesați să cumpere tot felul de produse branduite cu sigla și brandingul celor de la AUR.
Aceste sondaje pe care le face acest centru sunt promovate într-o rețea de site-uri care au scris în ultimii ani despre felul în care lucrează pentru a promova anumite mesaje ale partidului.”
Ovidiu Mihalcea, jurnalist Misreport: ”Promovau foarte multe sondate atipice”
Invitat în jurnalul ”Bună dimineața, România”, de la Euronews România, Ovidiu Mihalcea, jurnalist Misreport, a explicat că a realizat ”o monitorizare constantă a librăriei de publicitate Facebook și anume a site-urilor care promovează știri în mediul online”.
Ovidiu Mihalcea, jurnalist Misreport: ”Ne-a ieșit în față faptul că această rețea a site-urilor pe care le-am dovedit a fi conexate cu partidul AUR. Promovau foarte multe sondate atipice. Promovau sondaje ale Centrului pentru studii politice și sociologice.
Am vrut apoi să aflăm mai multe despre centru, dar site-ul lor oferă extrem de puține informații. Nu oferă mai multe detalii despre cine este directorul acestui institut de sondare sau metodologiile folosite. Astfel, am vrut să vedem mai multe despre forma juridică.
În afară de legătura prin acel număr de telefon al magazinului oficial al AUR, am descoperit și că centru are organizare juridică sub forma unei asociații nonprofit, iar în spatele acestei asociații sunt trei membri ai partidului. A fost înregistrată în august 2022 și este în continuare funcțională.”
Euronews România a contactat doi reprezentanți ai partidului AUR care nu au dorit să comenteze legătura formațiunii politice cu Centrul pentru studii politice și sociologice.
Cum poți afla dacă un sondaj e credibil. Recomandările sociologilor
În direct la Euronews România, sociologul Mircea Kivu a afirmat că trebuie îndeplinite două condiții pentru a putea vorbi despre ”reprezentativitatea unui sondaj”.
Mircea Kivu, sociolog: ”În primul rând, să existe un număr suficient de mare intervievate. În general, se consideră că de la 1.000 de persoane intervievate putem vorbi despre un sondaj reprezentativ când e vorba despre o populație mare, cum e cea a unui municipiu ca Bucureștiul sau a unei țări.
Pe de altă parte, este important felul în care au fost selectate aceste persoane, adică nu este suficient să înregistrezi răspunsurile a primelor 1.000 de persoane care îți răspund la telefon după ce ai generat aleator niște numere de telefon.
Este necesar ca metoda de selecție a eșantionului să asigure șanse egale de a fi selecționat în eșantion tuturor membrilor populației investigate. În cazul de față, vorbim despre persoanele cu drept de vot fie dintr-un municipiu, fie la nivel național”.
Sociologul Mircea Kivu: Omul de pe stradă nu are calificarea de a judeca în ce măsură sondajul este un produs științific
Mircea Kivu, sociolog: ”Aici cred că rolul principal revine mass-media. Difuzați sau nu difuzați rezultatele unor sondaje făcute într-un fel sau altul publice. Dumneavoastră tratați o sursă de informație și ca orice sursă de informație aveți responsabilitatea de a verifica credibilitatea acestei surse.
Omul de pe stradă care citește sau ascultă rezultatele unui sondaj nu are timp și nu are nici calificarea de a judeca în ce măsură sondajul respectiv sau ceea se numește sondaj este un produs științific.
Ar trebui să ne uităm înainte de a difuza rezultatele unui sondaj la câteva lucruri: în primul rând, la istoria instituției care a făcut sondajul. Din păcate, am constatat de-a lungul anilor că întotdeuna în anii electorali apar instituții noi de sondare și care după aceea dispar. O asemenea entitate are interesul să își păstreze un anumit prestigiu.
Cine face sondaje de ani de zile și este pe piață și, la un moment dat, publică niște așa zise rezultate care apoi sunt infirmate de realitate își pierde credibilitatea”.
Calendarul alegerilor din 2024
Alegerile 2024 în România au o miză importantă. Românii vor fi chemați la urne să aleagă primarii, consiliile locale/județene, europarlamentarii, parlamentarii și președintele României.
Coaliția a stabilit calendarul alegerilor din 2024 în România. Alegerile locale și cele europarlamentare au fost comasate, iar alegerile prezidențiale au fost devansate.
9 iunie 2024 - alegeri locale și alegeri europarlamentare;
15 și 29 septembrie 2024 - alegeri prezidențiale (surse);
8 decembrie 2024 - alegeri parlamentare.