Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Studiu: 8 din 10 accidente sunt cauzate de bărbați

"Ca să rămâi în viață la volan, este cel mai bine să conduci ca o femeie!" Este mesajul unei campanii de conștientizare privind pericolele din trafic, lansată recent în Franța. Campania, care demontează mitul conform căruia femeile s-ar descurca mai prost în trafic, pune în evidență cifrele care arată că cele mai multe accidente grave sunt cauzate de bărbați.

România, pe primul loc în topul european al țărilor cu cele mai multe accidente rutiere cu decese

Între timp, România s-a menținut și anul trecut pe primul loc în topul european al țărilor cu cele mai multe accidente rutiere soldate cu decese.

Șoferiță: „Eu sunt și șofer de camion, printre altele. Femeile sunt mult, dar mult mai echilibrate și mai atente în trafic. Probabil că fiind și mame, sunt mult mai protective”.

Șofer: „Majoritatea... Bărbații conduc mai bine, dar femeile mai cu prudență, mai în siguranță”.

Încă din anii '80, cercetătorii au arătat că bărbații se fac vinovați, în medie, de mai multe accidente decât femeile.

Șofer: „Sunt femei care conduc mai bine, sunt bărbați care conduc mai prost. Suntem mai zmei pe șosele noi, suntem bărbați”.

Șoferiță: „Sunt mai mulți șoferi bărbați și cred că de-aia se întâmplă mai multe accidente la bărbați. Noi suntem un pic mai prudente”.

Conform asociației franceze care a lansat campania "Condu ca o femeie în Hexagon", 84% dintre accidentele mortale sunt cauzate de bărbați. De altfel, și 93% dintre șoferii prinși băuți la volan sunt bărbați.

Andre Rotaru, jurnalist Euronews: „Conform Eurostat, România ocupă în continuare primul loc în topul țărilor cu cele mai multe accidente soldate cu pierderi de vieți omenești. În anul 2023, pentru fiecare milion de locuitori ai țării noastre, 81 de oameni și-au pierdut viața pe șosele”.

Cifra a scăzut cu doar cinci cazuri la un milion de locuitori, față de anul 2022. Precum toate celelalte țări din Uniunea Europeană, România trebuie să reducă la jumătate numărul de accidente soldate cu decese și răniri grave, până în 2030.

Cătălin Codescu, Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie: „La ceea ce se întâmplă în prezent, nu avem șanse să atingem, să ne încadrăm în ținta fixată de Uniunea Europeană”.

Comisar șef Cristian Andrieș, specialist în Direcția Rutieră din IGPR: „În anul 2023, s-au produs la nivel național 4525 de accidente grave, soldate cu decesul a 1525 de persoane. Din totalul accidentelor produse anul trecut la nivel național, femeile, conducătoarele de autovehicule, au fost implicate în 835 de accidente grave, soldate din păcate cu 204 persoane decedate. Peste 1500 de persoane decedate, acelea au fost produse din vina conducătorilor de sex masculin de autovehicule”.

Cu alte cuvinte, de peste șapte ori mai mulți bărbați decât femei au murit pe șoselele de la noi, în ulimul an. Totuși, cifrele nu ilustrează situația de ansamblu. Din cei peste 8,6 milioane de posesori de permise auto, mai puțin de jumătate sunt femei, iar experții spun că nu există un studiu sociologic la noi în țară privind riscurile asumate, în medie, de cele două categorii. În plus, cauzele accidentelor de la noi sunt extrem de complexe, spun specialiștii.

Cătălin Codescu, Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie: „Există probleme ce țin de factorul uman, de participanții la trafic, vorbim de indisciplină, de dispreț față de lege, vorbim de agresivitate. Dar în egală măsură există și alți factori care țin de vehicule și care țin de drum, de factorul drum. La noi drumurile nu sunt prietenoase, la noi drumurile nu vin să compenseze eventuale erori ale participanților la trafic și dacă apar astfel de erori, să nu se producă accidentele și dacă totuși se produc, consecințele să fie mai puțin grave”.

În ultimii ani, legislația rutieră a fost înăsprită de mai multe ori. Cel mai recent, Parlamentul a adoptat o modificare prin care șoferii prinși băuți sau drogați la volan pot rămâne fără permis vreme de până la 10 ani.

Totodată, aceștia nu vor mai putea primi condamnări cu amânare, care însemnau că infracțiunea nu le era trecută în cazier dacă nu ajungeau din nou condamnați.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE