Un sistem menit să-i ajute pe medici mai mult îi încurcă. Apărut în 2008, Sistemul Informatic Unic Integrat avea ca obiectiv îmbunătățirea modului în care se fac raportările în domeniul asigurărilor sociale de sănătate din România. Doar că planurile de pe hârtie nu s-au potrivit mereu cu realitatea din teren. Medicii de familie spun că e un sistem subdimensionat, care nu a funcționat niciodată așa cum trebuia. Ultimul mare blocaj a început luna trecută. Abia marți, Casa Națională de Sănătate a anunțat că platforma informatică a fost stabilizată.
Medic: ”Eu încerc să validez, dar, din păcate nu am cum. Trebuie dat offline și în speranța că vă onorează farmacia.”
Medicii s-au învățat să facă diverse scurtături pentru a scoate rețetele
Fiecare zi la consultații este o provocare pentru medicii de familie. De vină nu sunt cazurile complicate, ci nesfârșitelor blocaje din sistemul informatic.
Mihaela Năstasă - medic de familie: ”Impropriu spus nu merge pentru că el, săracu', nu știu dacă a funcționat vreodată la capacitatea la care ar trebui să funcționeze.”
Așa că rețetele nu pot fi validate, la fel și biletele de trimitere. Iar primul care suferă este pacientul, a cărui boală nu așteaptă să-și revină sistemul.
Mihaela Năstasă - medic de familie: ”Ne-am învățat să facem tot felul de scurtături prin care scoatem rețeta offline, urmând ca ulterior să...am avut si peste 30 de rețete de urcat în sistem cândva când va funcționa. Și atunci este o nebunie întreagă. De cele mai multe ori ne prinde 7, 8, 9 seara încercând să validăm.”
În plus, în modul offline, medicul nu mai are cum să știe exact situația în care se află pacientul.
Liviu Oprea – medic de familie: ”Când este online, te atenționează că numărul de medicamente a fost depășit. În momentul când se întâmplă o eroare de genul ăsta, cel care trebuie să facă imputările e medicul. Ei, asta este o problem când se întâmplă.”
Doina Vlad - medic primar medicină de familie: ”Trebuie sa avem multă răbdare, să consultăm și pacienții foarte bine, să le dăm și actele medicale de care au nevoie.”
Pacienții spun că s-au obișnuit
Pacienții sunt și ei obișnuiți cu sistemul despre care spun că se îmbolnăvește și el.
Luminița Pantiuc – pacientă: ”Am pățit și în spital, la medicul de familie și la farmacie și la toate. Nu funcționează sistemul. Așteptăm sau am venit a doua zi, câteodată la spital, chiar.”
Larisa Mezinu-Bălan - purtător de cuvânt CNAS: ”Este subdimensionat și este construit pe tehnologii și echipamente învechite. El funcționează de acum 20 de ani la fel, non-stop, doar că schimbul de date, între timp, s-a modificat, este mult mai mare comparativ cu anul 2008-2010. În prezent, aceste evaluări, dar și fluxurile sunt asigurate de un expert IT la nivelul CNAS. Modulele din platformă sunt automatizate. Unele dintre ele au încă mentenanța conform contractelor încheiate, dar unele nu, și cam așa funcționăm în prezent.”
Medicina de familie, o specializare mai puțin căutată
La țară, de cele mai multe ori, medicul de familie e singura variantă pentru pacient.
Anca Deleanu - președintele Societății Naționale de Medicina Familiei, Iași: ”Noi suntem cei care asigură în comunitățile mai îndepărtate. Noi suntem cei care asigurăm vaccinările. Noi suntem cei care monitorizăm pacienții, facem prevenții ș.a.m.d.”
Doar că specialitatea medicină de familie nu este prea căutată de absolvenți. Acum, în toți anii de studiu la Universitatea de Medicină și Farmacie din Iași sunt abia 163 de rezidenți.
Smaranda Iancu - prorector UMF Iași: ”Mulți absolvenți sunt puțin reticenți legat de această specialitate, dată fiind încărcătura administrativă din spatele ei. Pentru că discutăm despre sistem electronic, despre dificultăți pe care le întâmpină pe medicii de familie în eliberarea de rețete și trimiteri.”
În topul preferințelor absolvenților de Medicină sunt dermatologia și endocrinologia.