Intrarea în Schengen ar putea lasă porțile deschise celor care aduc ilegal deșeuri în România. Anual, afacerile din deșeuri ilegale aduc venituri de aproximativ un miliard de euro celor care le transportă, le ard sau le îngroapă. Garda Națională de Mediu spune că vrea să monitorizeze în continuare granițele. În ultimii trei ani, peste 20.000 de tone de deșeuri au fost oprite la graniță.
Odată cu intrarea în Schengen, nu doar oamenii și businessurile se vor bucura de libera circulație, ci și cei care aduc ilegal deșeuri în România. Față de 2023, cantitatea de gunoaie introduse în țară s-a dublat.
În primele nouă luni ale acestui an au fost oprite peste 7.400 de tone de deșeuri ilegale la granițele țării. Cele mai tranzitate zone de cei care încearcă să strecoare gunoaie în România sunt cele din vest. În Bihor și Arad, la granițele Borș și Nădlac, intră cele mai multe deșeuri din alte țări europene.
Mihai Tănase, expert de mediu Harta Reciclării: „Tot ce știm sunt acele câteva zeci de mii de tone oprite de Poliția de Frontieră la vamă. Dar noi nu știm câte alte mii de tone au trecut fără să fie detectate. Iar în același timp, ceea ce se întâmplă în țară cu acest fenomen care într-un fel este scăpat de sub control de arderi ilegale, de depozitări ilegale de deșeuri.”
Afacerile ilegale cu deșeuri valorează aproximativ un miliard de euro
Se estimează că, anual, aceste afaceri ilegale valorează aproximativ un miliard de euro. Cele mai des întâlnite deșeuri sunt metalele, hainele, plasticul, cauciucul sau electronicele. Toate ajung să fie arse sau îngropate în România. Experții spun că deși legea este aspră cu cei care comit ilegalități, ea nu este tot timpul pusă în practică, iar efectele le plătim cu sănătatea.
Mihai Tănase, expert de mediu Harta Reciclării: „Arderile ilegale sunt pot fi foarte toxice în funcție de ce deșeuri sunt arse. La fel abandonarea deșeurilor pe cursul apelor sau îngroparea lor. Depozitările ilegale fac ca substanțe periculoase să ajungă în pânza freatică și apoi în apa pe care noi o folosim.”
Garda Națională de Mediu spune că vrea să continue cu verificările atât fizic, cât și cu ajutorul aplicației ROAFM.
Andrei Corlan, Comisarul Gărzii De Mediu: „În cooperare cu autoritățile care au în atribuții posibilitatea de a opri în trafic transportul și pe baza informațiilor pe care le avem, vom organiza filtre în baza analizei de risc, astfel încât să atenuăm acest fenomen.”
Din 2021 și până în prezent peste 20.000 de tone deșeuri au fost oprite la intrarea în țara noastră.