Teama că vor rămâne fără baterie sau “range anxiety” reprezintă una dintre principalele frici cu care se confruntă șoferii tentați să treacă de la mașinile cu motoare termice la cele electrice. #ROCHARGE by Vitesco Technologies 2023, turul României cu mașini electrice la care participă și Euronews, vine să îi mai liniștească pe cei de la volan. Soluția este simplă: drumuri mai bine planificate, câteva aplicații pe telefon și pauze în locuri în care timpul trece repede.
Ziua a doua din #ROCHARGE by Vitesco Technologies a venit cu un drum de 180 de km, pe ruta Craiova-Drăgășani și retur. Am ajuns în lumea vinurilor de Drăgășani, însă ne-am delectat doar admirând peisajul și vița de vie care așteaptă să fie culeasă. Traseul ne duce prin multe locuri care pot fi cel puțin destinații de weekend, dar și variante pentru concedii prelungite. Totuși, de această dată, bunătățile de la cramă au rămas pentru ceilalți turiști.
Radu Hângănuț, jurnalist Euronews România: ”În a doua zi testez cea mai puternică mașină din acest tur, are nu mai puțin de 680 de cai, atinge de la 0 la 100 în 3,3 secunde și costă aproximativ 200.000 de euro. însă ce este magic la acest tur e că nu testăm cât de puternice sunt aceste mașini, ci vrem să înțelegem cât de utile sunt când vrem să facem un tur pe teritoriul româniei, pe șosele, și tocmai de aceea mergem să vedem cât de ușor e să găsești o stație de încărcare și cât de ușor este să încarci efectiv mașina.”
Cum să încarci bateria unei mașini electrice
În 2022, în România, existau 1.350 de locuri în care să poți încărca o mașină electrică. Mașinile sunt diferite și pot fi alimentate cu puteri diferite în funcție de felul în care au fost construite.
La fel și stațiile, iar de această balanță depinde timpul de încărcare. În orașe și în marile zone de tranzit, de obicei, nu e greu să găsești o stație. Te ajută și tehnologia, cu numeroase aplicații ce indică stații libere aflate în apropiere. Trebuie doar să le descarci, să ai un cont activ și poate ceva ajutor.
Pentru distanța parcursă pe traseul din ziua a doua am “consumat” aproape 50% din capacitatea bateriei. De regulă, specialiștii recomandă încărcări de până la 80%, pentru a proteja acumulatorii. Dar există și nuanțe.
Adrian Mitrea, jurnalist auto: ”Pe termen lung, dacă ții bateria în 20 și 80%, este absolut ok. Este foarte în regulă până la 100%. Un oarecare mit este legat de încărcarea la super charger și până la 100% că distrugi bateria, nu e chiar așa. dacă ai încărcat aici și te pui la drum, este perfect pentru mașină pentru că va consuma. Este greșit să faci plinul și să o lași cu bateria plină pentru că asta e nociv. Bateria este supusă la un stres.”
Încărcarea propriu zisă este un proces simplu. Cele mai multe stații au deja cablurile de alimentare, însă și mașinile vin cu propriile cabluri. Conectarea este și ea facilă. Adrian Mitrea spune însă că ne putem aștepta de multe ori la probleme de fiabilitate la stație. Fie nu merg, fie nu au alimentare, fie altceva neprevăzut. Noi însă am fost norocoși și astfel am fost ocoliți de teama că vom rămâne fără baterie.
La final, pentru cei 46 kw oră încărcați, am plătit puțin peste 120 de lei. Aceeași distanță, în aceleași condiții de trafic, dar cu o mașină similară cu motor termic, ne-ar fi costat aproape 200 de lei. Pentru cei pretențioși, care apreciază și performanțele mașinilor, merită făcută o precizare: motorul electric nu aduce neapărat și compromisuri. Ba dimpotrivă, este un bun prieten al cifrelor de top. Cifre pe care le vom descoperi în a treia zi de #ROCHARGE.