Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

"Computere cu roți" este sintagma care descrie din ce în ce mai bine felul în care funcționează mașinile de astăzi. Tocmai de aceea, ziua a patra a #ROCHARGE, turul cu mașini electrice, a inclus o vizită la una dintre companiile care, în România, produce și testează componente pentru mașinile viitorului.

Ca oricare altă zi de tur, cea de-a patra începe cu o testare a comunicării. Aventura ne-a dus nu către peisaje și șosele, ci către o companie mutinațională cu sediu în Timișoara ai cărei ingineri produc componente hardware și software ce se află inclusiv în mașinile noastre.

Cum sunt testate piesele mașinilor

O investiție de 13 milioane de euro în companie a adus o clădire de 3.000 de metri pătrați cu laboratoare de testare.

Cristian Mihaly, director general: "Dacă ne gândim la tehnologie avem componente care poate nu sunt percepute de publicul larg. Poate fi un senzor pentru o baterie electrică care se plaseaz lângă baterie și de acolo vin semnale, partea de control. Sunt multe care nu se văd, dar noi ne ocupăm de ceea ce se întâmplă dedesubt, nu de ceea ce e vizual."

Aici, inginerii testează capacitatea pieselor de a rezista "în lumea reală" și în traficul de zi cu zi.

"Aici avem echipamentul de splash water, echipamentul respectiv vrea să simuleze condițiile în care anumite componente din mașină, se încălzește la o temperatură ridicată. După care venim cu un șoc de apă. Vă dau un exemplu, ești iarna cu mașina, este frig, componenta se încălzește, iar tu când dai cu mașina în baltă ai un șoc termic", spune un inginer.

Pe străzile din toată lumea există în prezent peste 5 milioane de mașini cu echipamente create și dezvoltate inclusiv de inginerii din Timișoara. Unele dintre aceste piese ajung inclusiv pe mașina electrică de competiție cu care pilotul Cristiana Oprea participă la competiții în străinătate.

"Testăm partea de fenomene electrice, fenomene tranzitorii și descărcări electrostatice. Simulăm cu ajutorul unor softuri speciale în care avem predefinite biblioteci cu profiluri electrice pe care le aplicăm cu echipamente speciale pentru așa ceva", spune un inginer.

Deși compania urmează să facă zeci de angajări pentru a pune în funcțiune toate laboratoarele, mediul universitar atrage atenția asupra faptului că și companiile românești trebuie să investească în cercetare.

Florin Drăgan, rector Universitatea Politehnica Timișoara: "Un oraș, ca să se poată dezvolta, trebuie să o facă nu doar producând, ci prin cercetare. Rolul nostru la ora actuală este puțin secundar. Noi oferim forță de muncă. Companiile care fac asta sunt prea puțin românești. Oferind forță de muncă nu vei impune neapărat un trend."

Totuși, perspectiva mediului de business este ceva mai optimistă.

Thomas Stierle, director divizia de electrificare: "Per ansamblu, România este foarte dezvoltată în privința universităților și are oameni pasionați care produc tehnologie în toate domeniile. Noi ne aflăm în orașe mari precum Iași, Sibiu și în Timișoara, dar avem capacitate de producție și în Brașov."

Specialiștii spun că, până în 2030, automobilele electrificate vor reprezenta mai mult de 70% din piața globală.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE