Cu poziția, deloc de invidiat, de fruntașă europeană în topul accidentelor și deceselor rutiere, în țara noastră, autoritățile și legiuitorii se întrec în a veni cu tot felul de interdicții sau de transpuneri de directive europene. Interdicția conducerii de bolizi pe patru sau două roți de către tinerii până în 21 ani ar putea fi însoțită de posibilitatea de a obține permisul de la 17 ani.
Specialiștii în siguranță rutieră critică însă lipsa de viziune a autorităților și pun sub semnul întrebării eficacitatea noilor propuneri pentru creșterea siguranței în traficul de zi cu zi.
O nouă propunere legislativă va permite tinerilor să obțină mai devreme permisul de conducere de categorie B și BE și să poată conduce autoturisme aferente acestor categorii încă de la vârsta de 17 ani. Inițiativa vine în întâmpinarea strategiei în domeniu recent anunțată de către Comisia Europeană pentru îmbunătățirea siguranței rutiere în întreaga UE.
Cristian Ichim, deputat independent: ”Legislația europeană prevede posibilitatea ca statele să reducă vârsta pentru obținerea permisului de conducere. Regăsim la nivelul Uniunii Europene state precum Germania, Austria, dar și Marea Britanie, în afara Uniunii Europene, care au demonstrat că reducerea vârstei, dar cu obligația dar cu obligația de a avea pe cineva cu experiență lângă tine atunci când conduci, înseamnă reducerea accidentelor, creștere responsabilității, dar și a deprinderilor noilor conducători auto.”
Tinerii sub 21 de ani nu vor putea conduce bolizi de peste 100 de cai putere
Între timp, de Senat, a trecut prin procedura adoptării tacite, un alt proiect de lege. Acesta interzice în cazul tinerilor sub 21 de ani posibilitatea de a mai conduce bolizi de peste 100 de cai putere. Potrivit proiectului marca UDMR, interdicția este valabilă atât pentru categoria de vârstă 18-21 de ani, cât și începătorilor cu experiență mai mica de un an, și se aplică nu doar autoturismelor, cât și motocicletelor cu astfel de specificații tehnice.
”Odată cu aglomerarea traficului, îndeosebi în mediul urban, se simte nevoia stabilirii de reguli noi, dar şi de consolidare a unor relaţii civilizate între reprezentanţii poliţiei rutiere şi participanţii la trafic. (…) Conducătorilor cu vârsta de până la 21 de ani, precum şi celor care au o experienţă de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B le este interzis să conducă vehicule care depăşesc 100 CP, respectiv 75 kw în cazul vehiculelor electrice”, se arată în propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul Rutier).
Numărul orelor de pregătire va crește de la 30 de ore practice la cel puțin 45
Inițiatorii mai propun măsuri care înăspresc condițiile de pregătire a celor care vor să obţină un permis de conducere: creșterea numărului obligatoriu de ore de pregătire la școala de șoferi, de la minimum 30 de ore practice, la cel puţin 45. Eficiența noilor măsuri este însă pusă sun semnul întrebării.
Titi Aur, expert în conducere defensivă: ”Și ce se rezolvă cu asta, pentru că o mașină de 100 de cai putere poate să meargă și cu 180 și cu 200/h deci nu, nu produce decât frustrare chestia asta. Nu e bine ce se întâmplă în școala de șoferim când în sistemul ăsta de pregătire mai pui și niște copii de 17 ani, bineînțeles că nu e bine. Dar dacă ar fi un sistem de pregătire și de evaluare cu adevărat corect, să treacă clasa doar cei care merită și să fie pregătiți cum trebuie viitorii șoferi, da, și de la 16 ani, nu am nicio problemă.”
Sorin Ene, specialist în siguranță rutieră: ”În primul rând, nu trebuie să ai clar, clar, cu mașină mult mai puternică. Întotdeauna și cu atât mai mult în segmentul acesta de 18, 20 și până în 30,25 de ani, 27 avem fenomenul de teribilism, avem fenomenul de prieteni în mașină, dăi, depășește-l între ce-l, hai, că ești mai puteri și așa mai departe. Marea noastră problemă este pregătirea viitorului conducător auto. Sunt unii oameni cu experiență de peste 10 ani de zile, care de fapt nu au experiență. O mașină scăpată de sub control, da, chiar dacă ai un om cu experiență lângă tine, acel om nu poate să facă nimic pentru că nu are duble comenzi.”
Deocamdată, cifrele vorbesc de la sine. Numai anul trecut, la nivel national, potrivit datelor IGPR, au fost înregistrate 4.525 de accidente rutiere grave, soldate cu decesul a 1.545 de persoane şi rănirea gravă a altor 3.535.