Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Programul Rabla pentru mașini electrice începe astăzi. Care este noua valoare a voucherului

A treia etapă a programului Rabla pentru mașinile electrice începe luni. De data aceasta, românii vor primi doar 5000 de euro pentru mașina veche ca să-și cumpere una nouă electrică, adică jumătate din suma care era alocată inițial. Experții spun că tocmai din această cauză, vânzările de vehicule electrice au stagnat în România.

Agenția Fondului de Mediu a alocat 300 de milioane de lei pentru persoane fizice, juridice sau instituții publice. Doar că, în loc să primească 10.000 de euro cum era anul trecut, beneficiarii vor primi vouchere la jumătate din valoare. Mai mult, limita pentru care se acordă aceste bonusuri a scăzut de la 75.000 de euro, la 70.000.

Cristian Preoteasa, reprezentant dealer auto: ”Clienții vin, se înscriu în program. Pot să primească până la 25.500 lei prin program. Pot să caseze până la două rable și pot să-și aleagă o mașină electrică sau hibrid.

Oarecum în momentul acesta a stagnat interesul. Trebuie să punem acest lucru și pe scăderea primei de casare.”

Expert auto, despre Programul Rabla: ”Pare o loterie”

Datele oficiale arată că în primele șase luni ale acestui an au fost înmatriculate cu aproximativ 5000 de mașini electrice mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Adi Dima, expert auto: ”S-a văzut într-adevăr o fluctuație acum că eco bonusul s-a înjumătățit. Dar, deși s-a înjumătățit, am avea de două ori mai mulți beneficiari, aceasta este logica acestui bonus.

Beneficiile sunt evidente. Vei primi niște bani ca să poți să-ți iei o mașină nouă, mai puțin poluantă. Părțile în minus ar fi într-adevăr modul în care este limitat acest program și modul în care pare o loterie. Pentru că de cele mai multe ori depus dosarul, nu știi ce se va întâmpla.”

Mașina electrică încărcată de la panouri solare poate fi considerată soluția ideală

Adrian folosește mașina electrică de trei ani. Avantajul lui însă este că are și o casă cu panouri solare, unde își poate încărca mașina la un preț redus. O situație ideală, spun experții.

Adrian Mănescu, proprietarul unei mașini electrice: ”E puțin mai complicat să te încumeți să pleci la un drum lung cu mașină electrică. Eu am luat-o în ideea de a o folosi urban, găsesc stații să încarc în oraș mult mai multe decât în afara orașului. O pot încărca și acasă pe energie solară, pe panouri.”

Câte încărcătoare pentru mașini electrice există în rețeaua publică din România

România încă nu are o rețea de stații de încărcare foarte bine dezvoltată. Pentru cele peste 45.000 de mașini electrice din țara noastră, avem doar aproximativ 5000 de încărcătoare publice. Ministerul Mediului vrea ca în fiecare an să ia bani din programul Rabla Clasic pe care să îi pună la Rabla Plus.

Mircea Fechet, Ministrul Mediului: ”În perioada 2025-2030, așa cum am avut și în trecut o perioadă de patru ani, ne propunem pe de o parte, să suplimentăm bugetele pentru autoturismele verzi, la fel cum ne propunem să devenim din ce în ce mai ambițioși și la norma de poluare a celorlalte autoturisme, respectând principiul pe care l-am mai spus, în fiecare an vom lua de la combustie internă niște bani și vom muta la cele plug-in și hybrid și electrice”.

Peste 250.000 de mașini mai vechi de 15 ani ar trebui retrase de pe străzi până în 2026

Până în 2026, România are de îndeplinit un jalon PNRR referitor la mașinile poluante. Țara noastră trebuie să scoată peste 250.000 de mașini vechi de pe străzi. Adică cele care au peste 15 ani.

Maia Bondici, jurnalistă Euronews România: ”Până în 2030 ar trebui să ne înjumătățim emisiile de gaze cu efect de seră, asta pentru a ne atinge targetul din 2050, adică zero emisii. Începând cu 2035, mașinile diesel nu vor mai putea fi fabricate în Uniunea Europeană”.

A treia etapă a programului Rabla Plus începe luni, 19 august.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE