Sute de mii de containere pline cu mărfuri de tot felul intră anual în România, prin portul Constanța. Suntem una dintre principalele porți de acces în Europa și, cu toate acestea, controalele vamale se fac cu un singur scanner fix, și acela vechi de 17 ani.
Aparatul nici măcar nu este al Autorității Vamale, ci este împrumutat de la Administrația Porturilor, pentru că scannerul controlului vamal s-a stricat acum opt ani și de atunci nu a mai fost reparat.
Scannerul este singurul din dotarea Autorității Vamale Române și funcționează aproape continuu de 17 ani. Verifică toate containerele selectate de specialiști, în urma analizelor de risc, aproximativ 12 mii pe an.
Cu ajutorul acestui aparat, vameșii constănțeni au reușit să prindă și marile capturi de droguri din Portul Constanța, ultima în 2021 când la bordul unui container au fost descoperite 1,6 tone de heroină ascunse între plăci de piatră naturală.
Tehnica este învechită, spun angajații
Ion Ardelean lucrează la scannerul fix din Portul Constanța Sud-Agigea de când acesta a fost pus în funcțiune, în 2006. Recunoaște că tehnica existentă este deja învechită și că, de multe ori, în timpul controalelor, trebuie să te bazezi mai mult pe experiență.
Ion Ardelean, inspector vamal Biroul Vamal Constanța Sud: De-a lungul timpului, am văzut mii de imagini și putem să le analizăm, într-un anumit fel, era evidentă diferența de densitate în anumite zone ale încărcăturii, fapt ce duce la anumite concluzii, suspiciuni.
Aproape 4.500 de nave din toată lumea, cu o capacitate de milioane de tone, au ajuns anul trecut în Portul Constanța. Nu toate sunt controlate, ci doar cele care ridică suspiciuni.
Camelia Iaculescu, șef adjunct Birou Vamal Constanța Sud: Anual, în România intră sute de mii de containere. Cu ajutorul acestui scanner au fost verificate cam 12 mii pe an. Atât mărfurile, cât și mijloacele de transport la intrarea în Uniune se verifică în baza analizei de risc.
Autoritățile vamale recunosc că scannerul este depășit de volumul uriaș de marfă care intră în Portul Constanța.
Marcel Mutescu – director general Autoritatea Vamală Română: Nu au mai fost achiziții făcute, din cauza lipsei de fonduri. Scannerul mă ajută când am un container suspect, depistat pe baza analizei de risc, imaginea scanată să-mi întărească sau nu suspiciunea.
Problema lipsei scannerelor este confirmată și de fostul ministru de interne, Lucian Bode.
Lucian Bode, fost ministru de Interne: Toate containerele care vin din America de Sud sunt verificate, absolut toate. Avem, într-adevăr, o problemă şi trebuie să recunoaștem. Problema se numește lipsa scanerelor, avem un singur scaner şi acela îmbătrânit şi necesar ar fi să avem 4 scanere - 2 pentru fiecare poartă principală.
Conducerea Autorității Vamale Române speră ca, în maximum doi ani, să poată să cumpere 12 echipamente performante de detecție, pentru toate punctele vamale din țară. Două ar trebui să ajungă în Portul Constanța.
Până atunci, însă, vor apela la ajutor din partea unui operator privat, care are în plan să inaugureze în această toamnă un aparat modern cu raze X, pentru controlul containerelor, dar și la scanerul mobil din dotarea Poliției Transporturi Maritime.