România, țara apelor minerale naturale – tărâmul unic în lume prin bogăția și varietatea izvoarelor sale de apă minerală naturală. Pe primul loc în Europa. Știai că România deține 60% din resursele de apă minerală la nivel european?
Grupul de companii Perla Harghitei şi Apemin Tuşnad este unul dintre cei mai mari producători de apă minerală naturală din România.
Cu o experiență de 30 de ani în industria bunurilor de larg consum, Mihai Neagu este de un an și jumătate CEO Perla Harghitei și Apemin Tușnad.
Responsabilitate majoră față de comunitate
„Încă din prima zi, recunosc că m-am lovit de toate provocările pe care această industrie, și nu numai, le impune. Mă refer aici la contextul competițional, la cadrul legislativ, la resursa umană care e din ce în ce mai precară. Sunt lucruri pe care încercăm să le adresăm zi de zi prin comportamentul nostru și prin modul în care reușim să ne adaptăm situațiilor”, spune Mihai Neagu.
Vorbim de o companie care își desfășoară activitățile într-o comunitate relativ restrânsă din județul Harghita. O comunitate față de care compania poartă o responsabilitate majoră. Mai bine de jumătate din comunitate este angajată în cadrul companiei: „În ceea ce privește resursa umană nu putem decât să fim proactivi, să venim către angajații noștri și să dezvoltăm un plan de motivare care să permită retenția de personal”.
Sustenabilitatea trebuie să fie o preocupare pentru toți
Izvoarele minerale ale Tușnadului sunt apreciate astăzi de milioane de consumatori. În fiecare sticlă de Tușnad sau Artesia, apa minerală păstrează neatinsă întreaga sa puritate naturală și vitalitate minerală, așa cum este ea creată în inima vulcanică a muntelui: ”Pe lângă faptul că prima noastră resursă pentru supraviețuire este oxigenul, apa reprezintă a doua resursă importantă pentru supraviețuirea noastră, noi fiind 70% apă. Ce poate fi mai incitant decât a lucra într-o categorie care implică îmbutelierea apei minerale naturale?”
„Cred că sustenabilitatea ar trebui să fie o preocupare a tuturor jucătorilor din piața apelor minerale naturale și recunoaștem că este în ADN-ul nostru această responsabilitate pe care o manifestăm prin toate activitățile noastre și prin toate deciziile de management pe care le luăm. Vorbesc aici atât de decizii din punct de vedere operațional, cât și de decizii investiționale”, mai spune CEO-ul Perla Harghitei și Apemin.
Tehnologie de ultimă oră și care permite evitarea risipei de apă
Anul acesta, compania a inaugurat o nouă stație de management a apei care folosește o tehnologie de ultimă oră și care permite evitarea risipei de apă: „Economisim, practic, undeva la 5 milioane de litri anual care, în altfel de condiții, ar fi fost risipite. Suntem o companie care activează într-o zonă binecuvântată care, indiferent de perioadele toride care au fost sau lipsa de ploaie, nu au reușit să ne afecteze. Pe de altă parte, suntem conștienți de această problemă climatică care există și care din păcate a afectat anumiți competitori din piață. A afectat alte regiuni și izvoarele în jurul cărora alte companii își desfășoară activitatea. Ceea ce ne pune și pe noi într-o poziție de gardă, într-o poziție în care suntem destul de atenți la toate aceste schimbări și modul în care putem adresa noi schimbările în contextul activității noastre”.
„Preocuparea noastră primordială va trebui să fie modul în care exploatăm resursele de apă”
Cum arată viitorul? „Suntem o afacere de familie care deține un brand care anul acesta împlinește 50 de ani pe piața din România. Este un business construit cu responsabilitate față de natură și față de sursele de apă în jurul cărora avem facilitățile. Cu siguranță, preocuparea noastră primordială va trebui să fie modul în care exploatăm resursele de apă.
Pe lângă faptul că există un cadru legislativ care impune anumite debite de exploatare, noi credem în acele debite. Sunt debitele care permit, practic, regenerarea izvoarelor. Nu suntem genul de companie care să se bucure trăind pe rezultatele unui an financiar sau a doi ani financiari, ci suntem o companie care privește pe termen lung. Vrem să trăim 50-100 de ani de acum încolo. Nu o putem face decât prin exploatarea corectă a resurselor noastre de apă”, a mai spus Mihai Neagu.
Blue. O Românie mai albastră
„BLUE. O Românie mai albastră” este un proiect editorial BRD Groupe Société Générale, în contextul Climate Change Summit, cel mai mare eveniment din Europa de Sud-Est și Centrală pe tema schimbărilor climatice.
Climate Change Summit a avut loc între 15 și 17 octombrie, în București, dar și cu mai multe evenimente conexe în țară.
BRD este partener fondator al Climate Change Summit.
Totodată, BRD are o implicare foarte variată în proiecte de sustenabilitate, atât prin reducerea propriei amprente de carbon din operațiunile băncii, cât și din operațiunile auxiliare, dar mai ales prin finanțarea unor proiecte care contribuie la încetinirea efectelor negative asupra planetei și proiecte de conservare a unor arii naturale deosebite sau cu o componentă de biodiversitate importantă.
Până la jumătatea anului 2024, BRD acordase peste 1 miliard de EUR în finanțări sustenabile, target care a fost îndeplinit cu 18 luni în avans față de calendarul inițial.
Unul dintre subiectele importante din zona de finanțări verzi din ultimii ani este „blue finance”, care are în vedere susținerea ecosistemelor acvatice prin finanțarea proiectelor economice, antreprenoriale care folosesc drept capital natural apa.
Mai exact proiecte care investesc în ape curate, protejarea ecosistemelor marine, consolidarea sistemului hidrologic, dar și într-o economie sustenabilă a apei, în general.