Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

(P) BLUE. O Românie mai albastră: Pescăria lui Matei

Oricât ar fi de fantastice, poveștile pescărești sunt sorbite cu nesaț de cei care le ascultă. Fie că vorbesc despre somni de 200 de kilograme ori știuci de trei metri, isprăvile de pomină pleacă de fiecare dată de la o întâmplare reală. 

Așa e viața la capătul minciocului.

„Pescăria lui Matei“ e însă un alt soi de poveste pescărească, (re)scrisă pe parcursul a trei generații. Cu rădăcini într-un trecut plin de farmec, dar puternic ancorată în prezentul care-ți solicită spiritul de antreprenor.

De la câțiva clienți, la unul dintre cele mai populare restaurante de pe litoral

Matei Datcu nu ratează nicio ocazie să le amintească tuturor că este pescar de când se știe. Nici n-avea cum să aleagă altă cale:  destinul l-a înfipt cu drag printre năvoade. Bunicul său a fost șef de pescărie, tatăl, la fel.

Matei a mers și mai departe: conduce propriul restaurant, „Pescăria lui Matei“, strecurat într-un colt pitoresc, printre stânci, la malul mării, lângă portul Agigea.

Inițial, doar cei care îl știau îi treceau pragul.  În doar patru ani, „Pescăria lui Matei” a ajuns unul dintre cele mai populare restaurante cu specific, de pe litoral.

Clienții vin indiferent de sezon, atrași de vederea la mare, dar și de meniul doldora de pește proaspăt, din sursă proprie.

Viața lui Matei Datcu nu este legată doar de restaurant. Povestea sa de business începe, în schimb, chiar din barcă.

Secrete de familie și de business

„Tata e șef de pescărie din 1981“, ne spune Matei, cu mândrie. Își amintește cum a crescut printre plase și cât de mult îi plăcea să iasă pe mare. Bunicul său pescuia inclusiv în Deltă, unde, de altfel, și tânărul Matei avea să învețe din arta „datului” la apă dulce.

În 1986, familia Datcu s-a mutat la Agigea, în Constanța, unde se construise cea mai nouă și modernă cherhana de la Marea Neagră. „Aici pescuiam și tot aici afumam peștele“, povestește Matei.

La mai bine de 30 de ani de la construcția cherhanalei din Agigea, tânărul antreprenor s-a gândit să o renoveze. A început cu afumătoarea, care produce doar pentru necesarul restaurantului – practic, tot peștele prins de familia lui Matei Datcu ajunge în localul inaugurat în 2013.

Până atunci, familia vindea captura către diverși beneficiari. Însă nu era o afacere care să îi ofere un viitor. „Nu găsești să vinzi peștele când vrei tu. Când ai tu pește, are toată lumea“, explică Matei Datcu, adăugând că tocmai de aceea nu s-a rezumat la ceea ce îi oferă Marea Neagră.

Merge și pe lacul Sinoe, în Delta Dunării, dar și pe balta Bugeac, de lângă Ostrov, unde familia sa exploatează un luciu de apă de circa 200 de hectare. Toamna, când se strică vremea de ieșit în larg, mizează mai degrabă pe ceea ce îi cade în plasă, pe Dunăre.

„Nu prindem tot timpul mult pește. Pot spune că avem zile când prindem doar o mână de pește, dar și zile cu două sau trei tone“,  spune antreprenorul.

De aceea ține legătura și cu alte pescării, cum sunt cele de la Vadu, Corbu, Eforie Nord, Costinești, Venus, Olimp ori Vama Veche. Matei glumește și spune că îi mai sună de pe mare să vadă cât au prins pentru a compara cât de eficienți au fost el și echipa sa.’’

BLUE. O Românie mai albastră

„BLUE. O Românie mai albastră” este un proiect editorial BRD Groupe Société Générale, în contextul Climate Change Summit, cel mai mare eveniment din Europa de Sud-Est și Centrală pe tema schimbărilor climatice.

Climate Change Summit are loc între 15 și 17 octombrie. Conferința principală este programată în prima zi, la Opera Română din București.

BRD este partener fondator al Climate Change Summit.

Totodată, BRD are o implicare foarte variată în proiecte de sustenabilitate, atât prin reducerea propriei amprente de carbon din operațiunile băncii, cât și din operațiunile auxiliare, dar mai ales prin finanțarea unor proiecte care contribuie la încetinirea efectelor negative asupra planetei și proiecte de conservare a unor arii naturale deosebite sau cu o componentă de biodiversitate importantă.

Până la jumătatea anului 2024, BRD acordase peste 1 miliard de EUR în finanțări cu obiective de sustenabilitate, obiectiv care a fost îndeplinit cu 18 luni în avans față de calendarul inițial.

Unul dintre subiectele importante din zona de finanțări verzi din ultimii ani este „blue financing”, care are în vedere susținerea ecosistemelor acvatice prin finanțarea proiectelor economice, antreprenoriale care folosesc drept capital natural apa.

Mai exact proiecte care investesc în ape curate, protejarea ecosistemelor marine, consolidarea sistemului hidrologic, dar și într-o economie sustenabilă a apei, în general.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE