Planurile-cadru de liceu puse în dezbatere publică de ministerul educației au elemente inspirate din alte sisteme de educație.
Spre exemplu, de la americani am putea împrumuta modelul de organizare a grupelor de opționale, iar de la britanici - accentul pus pe materiile din curriculum de specialitate.
Noutățile propuse de specialiștii din minister au la bază o descentralizare a curriculei, iar acest lucru se face în primul rând prin opționale și materii de specialitate.
În Statele Unite, spre exemplu, la liceu, elevii au tot mai multe opțiuni și clasele, care erau cândva mai compacte, se fragmentează în funcție de alegerile fiecăruia.
”Starting Începând din gimnaziu, avem profesori specializați care au o sală de clasă unde își predau materia și elevii se duc în grup de la o clasă la alta. În general, când ești mai mic, ai mai puține opționale, toată lumea din grupa ta trebuie să urmeze cam aceleași clase. Apoi, pe măsură ce îți dai seama ce ai vrea să studiezi la universitate, te specializezi și decizi ce cursuri mai avansate vrei să urmezi.
Au cursuri de pregătire în timpul liceului pentru admiterea de la facultate, se numesc „advanced placement courses” și, spre exemplu, elevii interesați de biologie pot opta pentru mai multe ore de științe. Chiar te îndrumă spre universitate și ce vei face după.”, a declarat Aliviana Sanders, profesoară americană.
Programa elevilor de liceu va cpnține elemente de studiu pentru combaterea extremismului
În programa elevilor de liceu din România vor apărea elemente de studiu pentru combaterea extremismului, fie că vorbim de materii de sine stătătoare - ca istoria holocaustului sau a comunismului, fie că vorbim de elemente introduse la orele de Religie. Aceste lucruri sunt studiate de mulți ani în Marea Britanie tocmai pentru a dezvolta o cultură civică sănătoasă.
”Cu toții spunem că trebuie să învățăm din istorie ca să nu o repetăm. În curricula noastră de istorie ne uităm la Germania nazistă, spre exemplu, și motivele care au dus la dezvoltarea ideologiei, la holocaust. Ne uităm în urmă și facem legătura între ce se întâmplă în zilele noastre și ce s-a petrecut în trecutul nostru.”, a declarat Matthew Tansley, directorul de liceu la Școala Britanică.
Franța, accent pe materiile de specialitate
Și Franța a schimbat abordarea în 2021 și a început să pună mai mult accent pe materiile de specialitate.
”Scopul este să cultivăm autonomia elevilor, ei au libertatea să facă alegeri, iar aceste alegeri sunt în funcție de ce vor să facă după bacalaureat, deci trebuie să se gândească la asta. Un alt scop al acestei reforme este nivelul de motivație al elevilor care este strâns legat de alegerile lor și am constat să motivația lor este mai mare acum.”, susține Simon Valette, director interimar al Liceului Francez din București.
Planurile-cadru propuse de ministerul educației vor rămâne în dezbatere publică până la finalul lunii martie.