Noua companie feroviară de transport marfă a statului, Carpatica Feroviar, s-a pus în mișcare. Deocamdată are un prim angajat, dar în câteva luni, 2500 de salariați de la CFR Marfă vor migra spre noua firmă.
CFR Marfă dispare definitiv
În luna august, ar trebui să dispară definitiv CFR Marfă, la fel și datoriile. Problemele și provocările însă vor rămâne. Chiar și cu o companie nouă, marfa de pe șinele țării nu va fi transportată cu o viteză mai mare de 17 kilometri pe oră.
Noua companie, Carpatica Feroviar România, are deocamdată un prim angajat: directorul general.
Daniel Apostolache, director Carpatica Feroviar România: Va fi o companie a oamenilor muncii, nu va fi o companie a șefilor și a directorilor. Este înființată pentru a deservi în proporție de 80 la sută 4 industrii strategice, de apărare, produse de transport petrolier, cărbuni și cereale.
2500 de salariați de la CFR Marfă vor migra spre noua firmă
Dar ce trebuie să facă noua companie pentru a evita greșelile de la CFR Marfă?
Adrian Bărbulescu, jurnalist Club Feroviar: În primul rând, ar trebui să se comporte fix ca un transport feroviar privat. Adică, să refuze contracte păguboase, cum au fost în ultimii ani cele de transport cărbune. Doi, trebuie să nu mai acumuleze datorii, cum s-a întâmplat cu CFR Marfă, și să nu se întâmple cum s-a întâmplat cu toate societățile feroviare de stat atunci când s-a spart SNCFR în 1998. Au plecat la drum cu zero datorii și acum vedem ce se întâmplă.
Statul va încerca să recupereze din datorii
Până cel târziu în august 2025 trebuie parcurs traseul documentelor de autorizare, certificare, avizare. Din acel moment, CFR Marfă dispare, iar statul va încerca să recupereze din datorii.
Daniel Apostolache, director Carpatica Feroviar România: Carpatica Feroviar va cumpăra de la CFR Marfă aproximativ 6500 de vagoane, 200 de locomotive, secții de reparat vagoane și locomotive, astfel încât să își creeze propria resursă de mentenanță material rulant.
Adrian Bărbulescu, jurnalist Club Feroviar: Schema nu este nicio invenție românească. Și în Italia, datoriile Alitalia au fost șterse și a fost înființată o altă companie italiană.
Rolul noii companii va fi unul strategic, iar primle contracte pe care le va semna vor fi cele cu MApN. Din cei 2900 de angajați de la CFR Marfă, aproape 2500 se vor transfera la noua companie.