Metroul din București va dispune de alte trenuri noi. 13 garnituri vor circula pe Magistrala 5-Drumul Taberei, iar prima dintre ele ar urma să fie pusă pe șine chiar în această toamnă. Anunțul a fost făcut de Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex, în direct la emisiunea Vocile care contează.
Oficial Metrorex: "Primul tren a plecat deja din fabrică"
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex: "Noi am achiziționat 13 trenuri noi pentru magistrala M5, spre Drumul Taberei. A durat destul de mult până când să poată fi livrate aceste trenuri, dar astăzi, printr-un comunicat oficial al companiei care trebuie să livreze aceste trenuri, am aflat că a plecat primul tren din fabrica din Brazilia, urmând ca vaporul din Brazilia să plece spre Hamburg în 7 martie și în 16 aprilie să ajungă în București.
După această dată, vor urma testele, care înseamnă 10.000 de kilometri și după aceste teste, dacă toate aceste lucruri sunt în regulă, va fi în circulație, cu călători. Ar putea să fie în toamnă. Sunt extrem de sigure, sunt conform caietului de sarcini pe care noi l-am solicitat atunci, îndeplinesc toate condițiile solictate.
Și să știți că nici cele pe care le avem acum în circulație nu sunt altfel, sunt și ele foarte sigure. S-a întâmplat în această seară acest incident neplăcut, o să vedem care sunt cauzele, dar în continuare vrem să fiți convinși că trenurile pe care le are Metrorex în funcțiune sunt sigure."
Penalizări pentru constructorul care furnizează noile garnituri de metrou
Însă constructorul brazilian are deja mari întârzieri, ceea ce atrage penalizări.
Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație Metrorex: "E o întârziere pe care constructorul o invocă din cauza războiului, din cauza COVID-ului, din cauza crizelor multiple, a întârziat extrem de mult și pentru acest lucru va fi penalizat, conform contractului. Un an și ceva a întârziat.
Penalizarea înseamnă 0,06 euro pe zi, adică multe milioane de euro. Nu au ce face, trebuie să plătească. Noi am facturat deja o parte dintre aceste penalități, o să le facturăm pe toate până când primim toate trenurile. Ele nu au fost plătite, dar noi le-am facturat și vor trebui să le plătească.
Conform discuției pe care am avut-o cu furnizorul, zece trenuri trebuie să ajungă anul acesta și trei, anul viitor. Ele sunt destinate magistralei 5-Drumul Taberei.
Nu se va mai întâmpla acest lucru (n.r.: ca trenurile să nu mai încapă pe peron). Eu nu eram atunci, dar știu această situație. S-au luat toate măsurile ca să nu se mai întâmple.
Au sisteme de siguranță performante, confort sporit, pentru că și arată altfel, le-ați văzut deja, sunt treuri moderne, conform standardelor actuale. Și acum avem foarte multe camere de supraveghere pentru cei care le vandalizează.
Cele 13 trenuri au costat 102 milioane de euro, iar noi am plătit un avans de 20 de milioane atunci când am semnat contractul, în decembrie 2020. Să vedem până la final, dar vă spun că mult peste 15 milioane de euro penalizări. Sunt mai spațioase pe zona de scaune, sunt foarte în regulă și călătorii vor fi mulțumiți".
- Ultima dată când Metrorex și-a înnoit garniturile de tren a fost în urmă cu aproape un deceniu. din decembrie 2015 și până în vara lui 2016 au fost livrate mai multe trenuri.