Metrorex intenționează să semneze protocoale de colaborare cu primăriile de sector din București, dar și primăriile din județul Ilfov pentru extinderea rețelei de metrou.
În acest moment, conducerea metroului din capitală are în plan două linii importante.
Este vorba de linia de metrou spre Otopeni, dar și linia M4, care ar lega Sectorul 5 al Capitalei de centrul orașului.
Aceste linii ar putea avea porți speciale, anti-suicid, o noutate pentru metroul din București, care ar împiedica pasagerii să ajungă pe șine.
Deocamdată, în Capitală, a fost instalată cu titlul de experiment o singură poartă de acces de acest tip în Piața Victoriei.
Președintele Consiliului de Administrație Metrorex, Mihai Barbu, a vorbit în direct la Euronews România despre situația actuală de la metrou.
Când ar fi gata linia de metrou spre Otopeni
Mihai Barbu, președitele CA Metrorex: "Pentru primul lot, între Gara de Nord și Tokyo (n. red. stația din Sectorul 1, care se va afla între DN1 și Complex Băneasa) a fost semnat contractul. Urmează să începem execuția. Pentru lotul doi urmează să semnăm contractul. Cu siguranță, în 48 de luni de la semnarea contractului de execuție va circula și metroul.
Ar trebui în 2026-2027 să circulăm la aeroport cu metroul."
Situația de la M4
Mihai Barbu, președitele CA Metrorex: "Acolo e o discuție. Pentru a obține avizul de mediu avem nevoie de PUZ-ul (n. red. Planul Urbanistic Zonal) de la Ilfov și pe cel de la București, pe care încă nu îl avem. Discutăm cu primarul general al Capitalei.
Din cauza aceasta (lipsa PUZ-ului) nu putem obține avizul de mediu pentru a merge mai departe."
Vitalie Cojocari, jurnalist Euronews: "Există informația că pentru construirea liniei de metrou M4 se vor folosi bani din PNRR."
Mihai Barbu, președitele CA Metrorex: "Așa este. Tocmai de aceea încercăm să-l convingem pe Nicușor Dan să pună pe ordinea de zi acest PUZ, pentru că este vorba de 300 de milioane de euro din PNRR, pe care întârziem să îi folosim și nu vrem să îi pierdem. Suntem în discuții cu Comisia Europeană, încercăm să-i ducem pe un alt proiect matur, pentru a nu pierde banii. Dar, asta nu înseamnă că nu vom finaliza acest proiect la un moment dat.
Chiar dacă nu ne încadrăm în termene, cu siguranță vom duce banii din PNRR pe alt proiect matur. Ar putea fi Gara de Nord-Otopeni, unde pentru o porțiune avem o finanțare de la guvernul japonez.
Nu pot să vă spun un termen limită (n. red. până când trebuie să cheltuim banii din PNRR). Termenele pentru acordarea vizelor sunt mari, dar suntem într-o întârziere destul de mare."
Jilava și Berceni, primele localități din Ilfov conectate la rețeaua de metrou București
Mihai Barbu, președitele CA Metrorex: "Sectorul 4 vrea să ducă linia de metrou către comuna Berceni. Prima stație s-a făcut, stația Tudor Arghezi. De acolo vor să o ducă în comuna Berceni. Apoi, de la Progresului se intenționează să se ajungă în județul Ilfov, localitatea Jilava.
Nu există un termen. Suntem în faza în care încheiem protocolul.
Durează mai puțin și costă mai puțin, pentru că este metrou de suprafață. Ține mult de primăriile de sector să obțină toate avizele necesare. (N. red. Va dura) mult mai puțin decât metroul de la Drumul Taberei (N. red. care a fost gata după 11 ani)."
Liniile noi de metrou vor avea porți anti-suicid
Mihai Barbu, președitele CA Metrorex: "Noi, cei din Consiliul de Administrație, discutăm acest proiect, pentru că nu vrem să se întâmple cum vedem în alte țări. La noi încă nu sunt foarte multe cazuri, dar vrem să preîntâmpinăm.
Acesta e un proiect pentru toate stațiile Metrorex. Vrem să montăm porți anti-suicid la toate stațiile de metrou.
Nu are un termen de execuție. Are constrângeri legislative. Lucrăm cu ministerul Transporturilor la un proiect de lege de organizare a transportului cu metroul. Astăzi, spațiile din subteran sunt domeniul public al statului român în administrarea Metrorex. Odată cu intrarea în vigoare a legii la care lucrăm vom administra toate aceste spații și vom putea face mult mai mult."
Spațiile comerciale de la metrou
Doar în Sectorul 3 mai există spații comerciale la metrou, care urmează să fie demolate. Primarul Robert Negoiță a început demersurile necesare pentru eliberarea acelui spațiu.
Mihai Barbu, președitele CA Metrorex: "A început să le demoleze. Noi acordăm tot sprijinul. Lucrăm la acest proiect. Vrem să contruim acest oraș subteran, cum îi spun eu. Circulă astăzi, cu metroul, 400 de milioane de călători pe zi. Anul trecut au călătorit 132 de milioane de călători. Ca să faceți o comparație, pe căile ferate din România au călătorit, în 2022, 47 de milioane de călători.
(N. red. Spațiile comerciale din subteran vor fi) administrate de Metrorex. Pentru a aduce venituri suplimentare companiei. Nu vor ajunge la Sindicate. O parte din venituri ajungeau la Sindicate, pentru că erau construite de Sindicate.
Anul viitor vom vedea proiecte (n. red. pentru spațiile comerciale) pentru fiecare stație. Vrem să facem o colaborare cu studenții de la Facultatea de Arhitectură București. Vor fi spații cu mâncare, apă, toate cele necesare pentru călătoria cu metroul."
Metrou în Cluj
Mihai Barbu, președitele CA Metrorex: "Oferim asistență (n. red. primăriei din Cluj). Această lege de organizare a transportului cu metroul o să ajute primăria Cluj. Când primăria Cluj va avea în folosință acest metrou, va trebui să aibă și un cadru legislativ pentru a-l administra.
În România funcționăm pe un contract de servicii publice cu minsterul Transporturilor. Nu știm cum va fi în Cluj."
Vitalie Cojocari, jurnalist Euronews: "Potrivit noii legi, metroul ar urma să rămână la ministerul Transporturilor sau să treacă la primăria Capitalei?"
Mihai Barbu, președitele CA Metrorex: "Este o discuție deschisă. Primăria trebuie să aibă fondurile necesare, pe de o parte. Pe de altă parte, în alte zone din Europa, funcționează în cadrul autorităților de transport ale zonelor respective. Deocamdată, primăria Capitalei nu cred că își poate permite costurile de operare a Metrorex."
Războiul din Ucraina a blocat livrările de trenuri noi
Mihai Barbu, președitele CA Metrorex: "Primul tren trebuia să ajungă în iunie 2022. Nu a ajuns până acum. Este vorba de un contract de 13 trenuri noi. Metrorex a plătit un avans de 20 de milioane de euro, din totalul de 100 de milioane de euro. Avem discuții aproape în fiecare zi cu compania care trebuia să livreze trenurile. Invocă multe motive: războiul din Ucraina, criza cuprului, criza cipurilor.
Ce legătură are războiul din Ucraina, când trenurile se fabrică în Brazilia? Ei spun că transportul până în România îi încurcă foarte tare.
Noi le-am spus că până la sfârșitul anului, dacă nu, pierdem finanțarea. Ultimul tren trebuia să ajungă în iunie 2023. Ei spun că nu pot livra mai devreme de 2024. Nu vrem să rupem contractul."
Astăzi, circulația la metrou se realizează cu 57 de trenuri. Se dorește achiziționarea trenurilor noi pentru reducerea timpului de așteptare și înlocuirea celor vechi.
Deocamdată nu se discută o mărire a tarifului de călătorie cu metroul, desi Metrorex este cel mai mare consumator de energie din București, conform declarațiilor lui Mihai Barbu, Președintele Consiliului de Administrație Metrorex.