Magistrala de metrou M4, secțiunea Gara de Nord - Filaret, va pierde finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) deoarece va fi ”practic imposibil” ca Metrorex să respecte calendarul orientativ pentru atingerea țintelor din programul european, se arată în raportul Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, consultat de Euronews România.
Construirea noii magistrale de metrou este împiedicată de birocrație, constată autoritățile.
„În ceea ce privește construcția Magistralei M4: București- Secțiunea 1: Gara de Nord- Filaret, investiție inclusă pentru finanțare în PNRR, echipa de control a constatat că va fi practic imposibil ca METROREX SA să respecte calendarul orientativ pentru atingerea jaloanelor/țintelor programului de finanțare, în sensul în care, nu va fi posibil ca în trimestrul 4 din anul 2022, să aibă loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitații deschise și concurențiale și prin obținerea autorizațiilor relevante”, au precizat reprezentanții Corpului de Control al Ministerului Transporturilor.
Cu toate că Metrorex a beneficiat de finanțarea necesară pentru a avea un proiect matur ce poate fi finanțat prin PNRR, este „necesară actualizarea Studiului de Fezabilitate în vederea punerii în aplicare a finanțării din PNRR pentru construcția Magistralei M4: București- Secțiunea 1: Gara de Nord- Filaret, cu alocarea de fonduri suplimentare din bugetul Metrorex SA”, a constatat echipa de control.
Potrivit Ministerului Transporturilor, magistrala M4 Gara de Nord - Filaret are șase stații și o lungime de 5,2 kilometri. Costul total al investiției pe secțiunea 1 - Gara de Nord - Gara Progresul este de aproape 1,5 miliarde de euro.
Implementarea investiției trebuie finalizată până la 30 iunie 2026.
Metrorex va depăși bugetul cu peste 644 de milioane de lei ca să plătească energia electrică la preț de ultimă instanță deoarece nu a încheiat un contract de furnizare
„În ceea ce privește energia electrică necesară asigurării în bune condiții a transportului public de persoane de către METROREX SA, echipa de control a constatat faptul că societatea nu a avut capacitatea de a încheia un contract prin care să se asigure energia electrică în condiții de eficiență, eficacitate și economicitate, motiv pentru care, în prezent, asigurarea acestei utilități se realizează prin procedura furnizorului de ultimă instanță.
Începând cu data de 01.08.2022, Metrorex SA a intrat pe procedura furnizorului de ultima instanță și a încheiat contractul nr. 07554233 din 28.07.2022 cu SC Enel Energie SA pentru o perioada de 3 luni, fără a exista un preț unitar și o cantitate determinată stipulate în contract.
Având in vedere că prețul de ultima instanță din ultimele luni a fost 15.000 lei MWh, înseamnă că, dacă ne raportam la datele estimate de METROREX SA în ultimele proceduri de achiziție publică, se poate observa că societatea va plăti pentru cele 3 luni, cu aproximativ 644.723.990 lei mai mult decât suma alocată în buget cu aceasta destinație, respectiv 82.776.010,43 lei.
Din verificările efectuate, echipa de control a constatat faptul ca această situație este rezultatul deficiențelor și deciziilor eronate ale personalului implicat în procesul de achiziționare a energiei electrice, dar și al carențelor și al lipsei de comunicare, cooperare și colaborare între structurile implicate în acest proces, totul în contextul unui management executiv care nu s-a implicat în luarea măsurilor necesare pentru corectare acestei situații”, mai spun autorii raportului Corpului de Control al Ministerului Transporturilor.