Mașinile electrice vândute în România sunt mai scumpe decât cele de pe piețele occidentale. Asta este concluzia experților din zona auto, care au constatat că prețul pentru același model, cu aceeași configurație poate fi mai mare în România chiar și cu câteva mii de euro față de alte state europene.
România, în topul vânzărilor de mașini electrice
Chiar dacă plătim mai mult, suntem în topuri la vânzările de mașini electrice în Uniunea Europeană.
O analiză a prețurilor de pe piața auto a scos în față mai multe diferențe în defavoarea cumpărătorilor de mașini electrice din România, față de ce se întâmplă în alte țări din Uniunea Europeană. De exemplu o mașina electrică Citroen, modelul e-C4, este mai scumpă în România cu aproximativ 4700 de euro, decât în Germania.
O diferență mai consistentă se observă la modelul electric EV6 de la Kia. În Franța aceeasi masina este cu 5000 de euro mai ieftină decât în România.
La modelul Mini Cooper, varianta electrică, prețul este, în România, de peste 37 mii de euro, în timp ce în Germania găsim aceeasi masina la un pret de 35.700 euro.
De ce plătim mai mult?
Reprezentanții auto spun că există diverși factori pentru care românii plătesc mai mult pentru o mașină electrică.
Dan Chitaru, director general KIA: „Normal că prețurile aferenete diferitelor piețe nu sunt egale. În funcție de puterea de cumpărare, în funcție de cerințe. Până la urmă să nu uităm că România este pe locul 2 în Europa din punct de vedere al programului Rabla plus. Dacă statul îți acordă ție client dintr-o anumită sumă mai mare, evident că atunci și partea de plăcintă pe care o dorește producătorul vrea să fie mai mare. Unul din motivele pentru care prețurile de desfacere sunt diferite sunt și apropo de acest mic detaliu.”
În urma unei solicitări din partea Euronews, reprezentanții dealerului de autoturisme Peugeot, Citroen, Opel și DS spun că prețurile stabilite reflectă mai multe variabile economice, dar ramân competitive pentru piața auto, atât cea locală, cât și cea europeană.
Specialiștii din domeniu spun că prețurile sunt stabilite pe principiile dictate de piața liberă și concurențială.
Adrian Mitrea, expert auto: „Diferențele de preț, în primul rând, din punct de vedere legal sunt normale, astfel nu putem să tragem pe nimeni la răspundere pentru faptul că vinde o mașină mai scumpă în România sau mai ieftin în altă parte a lumii. Pur și simplu este o politică comercială căreia nu prea ai ce să-i faci. Uitându-mă la țările care au încă un eco bonus activ, inclusiv România, în toate aceste țări am observat că prețurile sunt un pic mai mari față de restul țărilor.”
Dan Vardie, președinte APIA: „Autoturismele electrificate au o creștere spectaculoasă, o prognoză foarte interesantă pentru anul 2023. Prin electrifricate reiau definiția, se includ mașinile pur electrice, deci cele cu baterie, mașinile, plug in hybrid și mașinile full hybrid. Tot timpul am asistat la o dublare a acestor cifre globale. Tot timpul piața noastră la electrice s-a dublat. Anul trecut România a avut una din primele trei cele mai mari creșteri în Europa vis a vis de îmbrățișarea mașinilor electrice.”
Conform celui mai recent studiu al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de automobile, Cota de piata a masinilor electrice ar putea creste de la 9%, cat a fost in 2022, la 14% in 2023.