Schimbările climatice și creșterea îngrijorărilor privind condițiile meteo extreme au impulsionat cererea pentru mașini electrice în Europa. Prin urmare, cota autoturismelor verzi este în permanentă creștere. Totuși, pe lângă nevoia de a susține industriile curate, tot mai mulți experți de mediu se întreabă cât de verzi sunt de fapt bateriile pentru mașinile non-poluante.
Nu există încă un răspuns clar privind impactul asupra mediului a extinderii mineritului de litiu, folosit la producerea bateriilor. Apar tot mai multe întrebări și privind respectarea drepturilor omului în condițiile în care există presupuneri privind munca copiilor în minele de cobalt. O altă problemă este și rata mică, de numai 10%, de reciclare a bateriilor auto.
Reciclarea nu prezintă interes
"Reciclarea bateriilor în acest moment nu este de interes nici pentru reciclatori, nici pentru producători, fiindcă este mult ieftin să extragi materiile prime decât să le reciclezi", spune Rita Tedesco, reprezentanta unei organizații de mediu.
În aceste condiții, o companie din Spania încearcă să dea bateriilor auto o a doua viață. Acestea sunt recondiționate și folosite pentru stocarea energiei solare. În acest fel, vor putea fi folosite încă 10 ani cel puțin. Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană.
Ce spun reprezentanții industriilor de profil
"Optsprezece dintre bateriile noastre au fost mult mai bune decât ne așteptam. Eram pregătiți să se degradeze, să îmbătrânească și să-și piardă capacitatea mut mai repede. Dar am văzut că nu e așa. Bateriile auto rezistă mai mult decât ne așteptam. Acest lucru demonstrează că afacerea noastră și oferirea unei a doua veți pentru bateriile auto au sens", spune reprezentantul unei companii de profil
Legislația Uniunii Europene privind practicile durabile de reciclare a bateriilor auto este în mare parte depășită. Totuși, în prezent, sunt discutate propuneri legislative de reglementare a întregului lanț de producție, de la extracția materiei prime până la reciclarea și refolosirea bateriilor.