Mașina zburătoare ce poate decola și ateriza în plan vertical s-a numărat printre atracțiile de la IFA Berlin 2024, cea mai mare expoziție de tehnologie din Europa. Aceasta este deja în teste în California și s-ar putea să o vedem pe piață până la sfârșitul anului viitor. De asemenea, sute de producători și-au prezentat soluțiile de transport alternativ – de la drone, trotinete sau biciclete electrice în miniatură.
Start-up-ul american Alef Aeronautics a avut la IFA Berlin varianta în miniatură a mașinii zburătoare pe care a dezvoltat-o. Alef „Model A” este complet electrică, iar principalul ei atuu este că poate decola și ateriza în plan vertical.
„Avem trei prototipuri care zboară în statul California, în Silicon Valley. Ceea ce vedeți este o machetă pentru expoziție”, a declarat Konstantin Kisly, șef al departamentului de inginerie al Alef, pentru Euronews România.
sursă foto: Alef Aeronautics
Mașina este încă un prototip, dar poate circula și pe drumurile publice ca autoturism electric.
„În momentul în care faci o tranziție și te întorci cu 90 de grade în aer, ai un avion bimotor. Are opt rotoare, patru pentru fiecare parte. Are propulsie distribuită electric, așa că este dintre sistemele de control”, a explicat Kisly.
Mașina zburătoare Alef “Model A” poate zbura, în funcție de viteză, până la 160 de kilometri, iar atunci când e la sol poate circula pe o distanță de 320 de kilometri. Poate fi o alternativă de transport, în special în zonele rurale ce nu beneficiază de infrastructură.
„În momentul în care vom intra pe piață, primul preț va fi 350.000 de dolari. Obiectivul este de a o vinde la prețul unui sedan obișnuit, undeva între 40 și 45 de mii de dolari”, a mai precizat expertul.
Start-up-ul Alef Aeronautics a obținut finanțare de la Space X, compania aerospațială deținută de miliardarul Elon Musk. Producătorul își propune să lanseze pe piață mașina zburătoare până la sfârșitul anului 2025.
Robotul autonom care se transformă în stație de încărcare mobilă pentru mașinile electrice
Compania finlandeză Probot a dus la Berlin un robot autonom cu funcție de stație de încărcare mobilă pentru mașinile electrice.
„Să ne imaginăm că te duci în parcare, îți parchezi mașina în orice loc și dai click de pe telefon că ai nevoie de o stație de încărcare”, a declarat Maria Rourttinen, reprezentant Probot, pentru Euronews România.
Producătorul spune că robotul mobil este încă un prototip. Prețurile pentru un astfel de gadget pornesc de la 35.000 de euro.
Un astfel de dispozitiv poate fi adaptat și pentru a transporta cantități mari de marfă în depozite sau fabrici.
Drona sud-coreeană ce poate transporta echipamente medicale
În schimb, compania sud-coreeană Narma a adus la IFA Berlin o dronă ce poate transporta echipamente medicale, cum ar fi un defibrilator.
„E ușor diferită de dronele normale. Poate decola verficala și să shimbe rotorul în acest mod. Poate să zboare foarte rapid. de trei-patru ori mai rapid decât dronele normale. De asemenea, poate transporta echipamente medicale”, a afirmat Kijung Kwon, director executiv al companiei Narma.
Guvernul coreean a cheltuit 120 de miliarde de dolari pentru a dezvolta timp de patru ani această tehnologie, pe care o mai deține doar compania Bell Helicopters.
„Dacă vrei, poți schimba încărcătura cu camere sau poți transporta echipamente militare. Prețul dronei este de 9.900 de dolari. Depinde de încărcătură, prețul se schimbă. Dacă vrei să instalezi o cameră cu infraroșu foarte scumpă, prețul se schimbă”, a mai precizat el.
Trotinete Maserati, made in China
În pavilionul destinat soluțiilor de mobilitate de la IFA Berlin am găsit și trotinetele Maserati. Nu sunt fabricate de celebrul constructor italian de mașini de lux. Acesta a semnat doar un contract licență cu un producător de trotinete din China.
„Trotinetele din zona asta, să facem o analogie cu mașinile, sunt cele din zona de sus. Oferă autonomie mult ridicată, putere mult ridicată, frâne.
De exemplu, o trotinetă obișnuită are o autonomie de 20-25 de kilometri. Ori, o trotinetă din categoria asta are 60-80 poate 100 de kilometri autonomie”, a explicat Alexandru Drăgoiu, distribuitor al produselor.
Iar cei care nu își pot ține echilibrul pe o trotinetă ar putea opta pentru o bicicletă electrică în miniatură. E considerată mai stabilă, iar prețurile pornesc de la 500 de euro.
Monociclul electric, varianta de mobilitate pentru orașele aglomerate
O variantă pentru a te deplasa rapid în orașele aglomerate ar putea fi monociclul electric produs de o companie chineză. Are o autonomie de 100 de kilometri și poate atinge aproape 60 de kilometri pe oră.
„Are o suspensie pe bază de arcuri, în spate. Îți trebuie ceva timp să înveți, aș zice aproape două-trei ore”, a menționat Giorgi Atanasov, reprezentant al companiei Kingsong Europe.
Un astfel de dispozitiv costă aproape 2.000 de euro.