Cu o comandă simplă putem avea în doar câteva secunde imaginea propriului set Barbie. E un trend care a captivat în ultimele săptămâni milioane de oameni, însă puțini par să înțeleagă costul acestui trend. Pentru câteva like-uri, ne vindem date personale pe care altfel nu le-am face publice chiar atât de ușor, spun specialiștii.
Poate ne amintim acum 10, poate mai mulți ani, când pe Facebook erau acele jocuri ce păreau complet inofensive, în care trebuia să bifăm niște răspunsuri ca să aflăm, de exemplu, cu ce actor sau actriță de la Hollywood semănăm. Acelea erau instrumente prin care erau colectate date personale, prin care erau colectate informații despre noi.
Acum lucrurile au mai evoluat. În acest trend, în care putem să devenim un personaj din seria Barbie și putem să avem propria păpușă Barbie cu toate echipamentele necesare în acea cutie, pur și simplu tot ceea ce facem, în esență, este să dăm o imagine cu propria persoană și să dăm informații care pot fi destul de importante. De exemplu, putem da informații despre hobby-urile noastre, despre profesia pe care o avem sau despre lucrurile care ne plac în general.
- Cea mai mare colecție din lume - 18.000 de păpuși Barbie: „O oglindă pentru vremurile noastre”
- Fenomenul ”Barbie”, stimulent pentru afaceri. Un muzeu de păpuși din Danemarca a înregistrat un număr considerabil de vizitatori
- Filmul ”Barbie”, încasări de peste un miliard de dolari, dublu față de ”Oppenheimer”
Acestea pot fi ulterior vândute și folosite de către companii. Atunci când, de exemplu, vedem că ne apar foarte multe reclame, pe Youtube, de exemplu, la echipamente sportive și nu știm de unde vin aceste reclame și de ce știe Youtube că suntem brusc pasionați de biciclete, de exemplu, ar trebui să ne punem această întrebare unde și în ce moment în interacțiunile noastre cu un browser sau cu o aplicație am dat această informație, că suntem pasionați, de exemplu, de ciclism.
Gemini, chatbotul care colectează cele mai multe date cu caracter personal
În cazul chat bot-urilor, este o problemă care ține de colectarea datelor personale și de ce se întâmplă cu datele noastre.
Datele din 2025 ne arată faptul că chatboții colectează în general foarte multe date cu caracter personal care țin de felul în care noi interacționăm cu aplicația în sine, dar și informații pe care noi le furnizăm atunci când avem aceste interacțiuni.
Sunt destul de normale datele ce țin de eventuale diagnoze, datele pe care chatboții le folosesc pentru a-și îmbunătăți propriile performanțe, lucruri care poate nu funcționează foarte bine în aplicație și care apoi sunt îmbunătățite.
Sunt foarte importante datele personale care țin, de exemplu, de locația noastră. Gândiți-vă cât de importantă poate să fie informația despre locul în care noi ne aflăm, pentru un magazin care poate vrea să știe dacă nu cumva ne aflăm sau locuim în proximitatea acelui magazin.
De asemenea, datele despre persoana noastră, despre cine suntem noi, cei care utilizăm acea aplicație, indiferent care este chatbotul, sunt și ele foarte importante și este bine să le furnizăm, poate, cu mai mult discernământ.
Cei de la Gemini au cea mai mare rată de colectare a datelor. Sunt colectate peste 22 de date diferite referitoare la utilizatori.
Companiile care administrează acești chatboți susțin că acele date nu sunt folosite ulterior și în niciun caz nu sunt vândute.