Global, prețul alimentelor a ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimele 18 luni. O arată datele strânse de Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite. Conform analizei, uleiurile vegetale s-au scumpit cel mai mult: cu 7,3% față de luna trecută.
Între timp, un studiu arată că multinaționalele din spatele a zeci de branduri cunoscute au tendința să vândă alimente mai puțin sănătoase în țările cu un nivel de trai mai scăzut. Asta în condițiile în care unul din cinci decese, la nivel global, este legat de alimentația de calitate scăzută.
Privim, întâi de toate, situația de ansamblu și poate cel mai important indice, în ceea ce privește creșterea prețurilor la alimente la nivel global, respectiv indicele FFP al Organizației pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite. Vedem că la nivel global, per total, prețurile au crescut cu 2%, față de luna trecută, și cu 5,5%, față de luna octombrie a anului 2023.
Dar mergem mai departe și ne uităm la ceilalți indici care ar trebui să ne arate și de unde provin aceste creșteri de prețuri și asta pentru că uleiurile vegetale s-au scumpit cel mai mult în ultima lună, cu 7,3 procente. Este cel mai ridicat nivel la care au ajuns prețurile pentru uleiurile vegetale în ultimele 24 de luni. Vedem totodată o creștere ușoară în cazul cerealelor, față de luna trecută, de 0,8%, însă o scădere față de aceeași perioadă a anului trecut. O scădere însemnată, de -8,3 procente.
Lactatele s-au scumpit și ele cu 1,9 procente, în ultima lună, și cu 21,4% în ultimele 12 luni.
Ne uităm la carne, de altfel, singura categorie unde vedem o ușoară scădere la nivel global, de -0,3 procente față de luna trecută, dar o creștere în ultimele 12 luni de 7,5 procente.
Și, în final, zahărul s-a scumpit și el cu 2,6 procente, față de luna trecută, însă s-a ieftinit cu aproape 30,% în ultimele 12 luni.
Ne uităm acum și la rezultatele studiului Inițiativei pentru Nutriție, un studiu realizat în ultimii 3 ani, care arată că marile companii, marile multinaționale din spatele celor mai cunoscute brand-uri au tendința să vândă alimente mai puțin sănătoase în țările cu un nivel de trai mijlociu sau mai scăzut decât în țările cu un nivel de trai ridicat. Și există un indice pentru asta, un indice denumit H-S-R.
Vorbim despre un scor, unde 5 înseamnă că un aliment este sănătos și tot ce este peste 3,5 este considerat o opțiune bună de a achiziționa.
Din punct de vedere al sănătății, vedem că în țările cu un nivel de trai ridicat, scorul mediu pentru alimente este de 2,3 din 5, în vreme ce în țările cu un nivel de trai mijlociu sau scăzut acest scor ajunge la 1,8 din 5.