Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Lupta politicienilor cu drogurile, doar pe hârtie și departe de realitatea din școli

Un deputat PNL cere introducerea unei materii noi în școli care să îi învețe pe copii despre pericolul consumului de droguri. Inițiativa este criticată de reprezentanții societății civile. Elevii, profesorii și experții spun despre această propunere că este doar o declarație politică fără substanță.

Schimbarea curriculei școlare

Deputatul Florin Roman îi va propune ministrului Educației, săptămâna viitoare, schimbarea curriculei obligatorii prin introducerea acestei materii care ar trebui să-i ajute pe elevi să înțeleagă pericolul drogurilor.

Florin Roman, deputat: ”Dascălii să poată să predea copiilor, să le explice riscurile traficului și consumului de droguri pentru că vârsta de la care încep tinerii să consume droguri a scăzut destul de drastic - de la 12 ani avem un număr impresionant de consumatori de droguri și de substanțe psihotrope.”

Marius Nistor, lider sindicat FSE Spiru Haret: ”Cred că în momentul de față vorbim doar de măsuri dispuse de politicieni din dorința de a mai câștiga ceva imagine în condițiile în care instituțiile statului nu prea și-au făcut datoria. Pentru că această problemă deosebit de gravă legată de consumul drogurilor în unitățile de învățământ, a traficului de droguri în rândul elevilor sunt lucruri bine cunoscute, numai că, din păcate, reacțiile au apărut doar în momentul în care au apărut și niște situații nefericite. Iar acum să transferăm toată responsabilitatea doar în sarcina cadrelor didactice nu este în regulă.”

Combaterea fenomenului în școli

În plus, planurile-cadru au deja o supraaglomerare de materii, spun elevii. Reforma curriculară începută acum mai bine de 10 ani încă nu s-a terminat și continuu sunt adăugate noi materii.

Ariana Dudună, AEC: ”Nu este o metodă eficientă de a combate sau preveni consumul de droguri. De ce? Consumatorii, în special cei tineri, știu că drogurile sunt rele, că drogurile le dăunează, însă ei aleg totuși să-și sacrifice sănătatea fizică și mintală pentru acea plăcere de moment pe care drogurile le oferă. Avem nevoie în primul rând de a pune mult mai mult accent pe abilitățile emoționale ale elevilor. În școală putem face prevenție pentru consumul de droguri fără măcar să menționăm cuvântul drog.”

Această reziliență emoțională este educată din clasele mici, în străinătate. Tot ce ar trebui să facă România este să implementeze un program deja dezvoltat de institute de cercetare din străinătate, care a reușit să combată acest fenomen în școli, spun experții.

Vlad Zaha, criminolog specializat în politici publice în domeniul drogurilor: ”Ar ieși mult mai ieftin și decât testele antidrog și decât dezvoltarea de la zero a unor programe. Deci există soluții internaționale în acest sens. Spre exemplu, există un program care se numește <Good behaviour game>, pentru elevii de la clasele I-IV, dovedit că pe parcursul vieții scad cei mai negativi indici cum ar fi consumul de droguri, consumul de alcool, violența. Are în principal această filosofie non-punitivă de asistență și de educație.”

În prezent, singura prevenție o face Agenția Națională Antidrog, prin cursurile pe care le țin experții lor în școli. Potrivit Agenției, elevii încep să consume droguri în jurul vârstei de 13 ani. 

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE