Rețelele de socializare au dus la apariția unor noi cuvinte în majoritatea limbilor lumii, în special cuvinte venite din limba engleză și, mai ales, abrevieri ale unor expresii. Modul în care acestea schimbă limbajul de zi cu zi îi fascinează pe lingviști, care analizează cum rețelele de socializare modifică limba vorbită și scrisă.
Jurnalista Euronews, Ioana Nicolescu, a discutat cu lingvista de origine română Andreea Calude, care a venit la Facultatea de Litere de la București pentru a susține un curs despre efectele rețelelor de socializare asupra limbajului uzual.
Limbajul de pe rețelele de socializare deteriorează limba română?
„OMG” sau „LOL” au ajuns cuvinte uzuale în limba română, deși ele sunt abrevieri din limba engleză. Asta pentru că sunt folosite pe rețelele de socializare, pe forumuri și în conversațiile online. Fluxul de cuvinte noi apare, în special, în conversațiile și mesajele generațiilor mai tinere și marchează profund modul în care evoluează acum limba română.
Andreea Calude, lingvist: „Limba este ea însăși diferită, depinzând de platformele care se folosesc. De pildă, limbajul de pe Twitter, limbajul de pe Facebook, limbajul de pe WhatsApp, LinkedIn, cum variază și cum este folosit și pentru ce, cum sunt create comunități în felul acesta. Limbajul care este folosit în rețele de socializare este foarte rapid. Nu redactezi, deci este foarte spontan. Aceste cuvinte noi nu sunt doar abrevieri, sunt și combinări de cuvinte."
O astfel de combinație este rizzler, care vine de la rizz, un cuvânt derivat din „romantic charisma” și înseamnă o persoană care are carismă. A fost folosit prima dată pe platforma Twitch și pe Youtube, de către un influencer.
Andreea Calude, lingvist: „Aceste tipuri de cuvinte vin în masă din limba engleză și nu doar în limba română, și în germană, în franceză."
Ioana Nicolescu, jurnalist Euronews: „Rețelele de socializare afectează mai mult limbajul vorbit, sau limbajul scris?"
Andreea Calude, lingvist: „Aceste cuvinte de pe rețelele de socializare, care se nasc în rețele de socializare, se răspândesc și în limba vorbită, și în scris, în alte colțuri, nu rămân doar virtual. De pildă, lumea folosește 'hashtag new friends' când vorbește în conversație, normal.
Multă lume cu care am vorbit este îngrijorată că limba o să se deterioreze cumva. Dar limba nu se deteriorează, ea se adaptează tot timpul la nevoile celor care o vorbesc. Cuvintele noi nu sunt date de undeva din cer, noi le facem pentru că avem nevoie să vorbim de lucruri noi, lumea modernă se schimbă și aceste cuvinte se nasc din nevoile noastre ca generații de comunicatori, dacă vreți."
Astfel de exemple au fost deja incluse în noul DOOM. Acum fac parte din limba română și cuvintele: „best of”, „Black Friday”, „blockbuster”, „blogger” „browser”, „bullying”, „check-in”, „cool”, sau „copy-paste”.