Vor să poarte la job papuci sau accesorii care îi reprezintă și să fie relaxați pe durata programului stabilit cu angajatorul. Evită conflictele, nu acceptă limitarea libertății de exprimare sau orice condiție care le-ar putea afecta starea de bine. Așa lucrează câțiva reprezentanți ai Generației Z într-o companie din România. „Zoomerii”, tinerii născuți între 1997 și 2012 vin cu preferințe noi pe piața muncii, iar angajatorii care aparțin generațiilor diferite, X și Y, încearcă să se adapteze.
Lucruri pe care angajatorii trebuie să le ia în calcul cu angajații din noua generație
Irina Mateescu este un antreprenor în digital marketing care lucrează exclusiv cu zoomeri. E de părere că tinerii au aptitudini greu de găsit la persoanele mai în vârstă: sunt obișnuiți cu tehnologia, cunosc limba engleză, sunt curioși și vin cu perspective noi.
Irina Mateescu, antreprenor: „Eu încerc să înțeleg mediul din care ei vin și știu că au crescut cu jocuri video și cu rețelele de socializare. Atunci, abordarea mea este una de „gamification” în care ceea ce fac la birou să li se pară un joc, dar un joc cât se poate de serios, cu niște reguli foarte clare.”
Sunt multe lucruri pe care Irina a trebuit să le ia în calcul atunci când a început să lucreze cu ei. Fie că vorbim despre felul în care e amenajat biroul, despre programul de lucru, limbajul folosit sau vestimentație, Generația Z impune o condiție clară: să se poată exprima liber la locul de muncă.
Denisa Robu, content creator: „Sunt o persoană care-și exprimă foarte mult, aș zice eu, personalitatea și îmi place să am libertatea asta să mă exprim, să port orice. E amazing că pot să mă îmbrac cum vreau eu la muncă.”
Cristina Cariga, project coordinator: „Cultura organizațională. E primul lucru la care mă uit. Să simt că pe lângă task-uri și lucrurile pe care le avem de făcut, pot să vorbesc cu niște persoane umane de la care am lucruri de învățat. Dacă the things are tied up, n-o să poată să se întâmple asta. E ca la copii, n-o să poți face niciodată educație în conflict și atunci, același lucru mi se pare că se aplică și la un loc de muncă. Noi suntem o generație căreia nu-i mai e atât de frică, poate, să spună felul în care se simte.”
Mulți dintre manageri preferi angajații mai în vârstă
Un sondaj realizat de compania Intelligent la care au participat 800 de manageri și directori din companii, arată că mulți dintre ei preferă angajați mai în vârstă. Mulți dintre angajatori au întâlnit absolvenți de facultate care vin la interviuri cu părinții lor.
Ana Vișian, manager marketing, companie de recrutare: „Tinerii se dedică job-ului strict cât este necesar, nu-și depășesc neapărat orele de program ș-i le respectă și cer să le fie respectate. Vin cu aceste boundaries, aceste bariere și limite încă de la început. Pe care le pun direct pe masa și sunt parte din ei și care trebuiesc respectate ca să meargă mai departe.”
În ciuda faptului că sunt mult mai individualiști decât generațiile mai în vârstă, angajații din Generația Z rămân cei mai atractivi pe piața muncii din România, spun specialiștii.
George Butunoiu, expert în resurse umane: „Oricât de dificil de lucrat ar fi, oricât de slab pregătiți, oricât de indolenți ar fi tinerii, angajatorii tot pe ei o să-i prefere. Pe motiv că sunt tineri și pe motiv ca sunt sexy. Cei tineri, pur și simplu, sunt mai frumoși și, instinctiv, chiar fără să-și dea seama, angajatorii vor să aibă lângă ei și în jurul lor oameni mai frumosi, e în natura umană.”
Un sondaj efectuat de o agenție de recrutare arată că tinerii români din generația Z prețuiesc foarte mult independența, flexibilitatea și mulțumirea personală. Unii angajatori traduc asta prin încăpățânare, iresponsabilitate și indolență. Cert este un lucru: dacă vrei să lucrezi cu noile generații, trebuie să te adaptezi la ritmul lor.