Învățământul superior trebuie să țină pasul cu noile provocări cu care se confruntă lumea, iar studentul trebuie să fie în centrul preocupărilor universităților.
Este concluzia la care au ajuns experții în asigurarea calității în mediul universitar după conferința celei mai mari rețele de agenții din domeniu, la nivel global. Forumul, organizat de ARACIS și găzduit de Universitatea Politehnica din București, a avut loc zilele acestea, pentru prima dată în România.
150 de experți în asigurarea calității în învățământul superior și universități din 44 de țări
Vicki Stott, CEO, Quality Assurance Agency din Marea Britanie: Au fost câteva zile fabuloase de provocări și a fost o bucurie să văd atât de implicați în a găsi căi practice și de colaborare prin care noi, ca experți în asigurarea calității, putem să ne folosim practicile, politicile și, să spunem drept, puterile, pentru a transforma societatea și să ajutăm educația să-și livreze componenta de responsabilitate socială.
Conferința a reunit peste 150 de experți în asigurarea calității în învățământul superior și universități din 44 de țări. Specialiștii au dezbătut în conferințe și workshop-uri noi modalități care pot crește calitatea educației.
Vicki Stott – CEO, Quality Assurance Agency din Marea Britanie: Întreaga paradigmă a educației se schimbă odată cu dezvoltarea inteligenței artificiale generative, odată cu imperativele politice și cu lucruri precum obiectivele de dezvoltare durabilă ale UNESCO. Unul dintre subiectele dezbătute în câteva panel-uri, important la nivel global, este importanța abordării crizei climatice prin educație.
Calitatea învățământului superior a evoluat în ultimele decenii
Deși calitatea învățământului superior a evoluat în ultimele decenii, trebuie să țină pasul cu provocările din prezent și din viitor, inclusiv când vine vorba de conflicte, spun experții.
Deborah Adair – președinte INQAAHE: Totul este despre studenți, despre a îmbunătăți experiența și rezultatele studentului, iar rolul agențiilor de asigurare a calității este să ghideze și să monitorizeze instituțiile de învățământ superior să facă asta. Trăim într-o lume destul de plină de probleme, iar universitățile și agențiile trebuie să aibă un rol.
Fabrice Hénard – CEO INQAAHE: Avem standarde care au puncte internaționale de referință pentru a ne asigura că agențiile sunt ele însele de calitate. Uneori există programe universitare care nu corespund cu nevoile studenților. Ei absolvă, dar nu-și pot găsi un loc de muncă sau nu-și pot continua studiile în altă țară. Scopul nostru este să ajutăm agențiile de asigurare a calității și, implicit, universitățile, astfel încât să știe că ceea ce fac nu este despre instrumente sau procese, ci pentru studenți.
România face parte din Rețeaua Internațională a Agențiilor de Asigurare a Calității în Învățământul Superior
Și România face parte din Rețeaua Internațională a Agențiilor de Asigurare a Calității în Învățământul Superior. ARACIS, care se ocupă de acreditarea universităților din țara noastră, este unul dintre cei peste 300 de membri ai rețelei.
Simona Lache – prorector în cadrul Universității Transilvania și membru al comisiei instituționale a ARACIS: Suntem aliniați din punctul de vedere al standardelor europene privind asigurarea calității. Poate cel mai important lucru este să reușim să explicăm colegilor noștri, în primul rând din universități, că asigurarea calității nu are nicio legătură cu birocrația, atâta timp cât o folosești în contextul înbunătățirii tale.
În România, sunt acreditate peste 50 de universități de stat și peste 30 particulare.