Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Q&A Euronews: Cinci întrebări și răspunsuri utile pentru românii afectați de anularea zborurilor Blue Air

Compania Blue Air a anunțat într-un comunicat că toate zborurile operate din România vor fi sistate începând de azi până pe 12 septembrie. Ca urmare, sute de oameni sunt blocați pe aeroporturi, fără a avea o soluție clară la îndemână. În continuare vă prezentăm răspunusurile la cele mai comune întrebări legate de această situație.

1. Ce fac oamenii blocați în străinătate care vor să ajungă în România?

Guvernul României a anunțat miercuri seară că prioritatea Executivului este aceea de a-i aduce acasă pe românii blocați în străinătate. Pentru acest demers au fost alocate 5 milioane de lei de la buget, iar aeronavele Tarom au fost desemnate să-i aducă pe oameni acasă.

Pasagerii au fost îndemnati să sune la numărul de telefon – 0040751084537 – sau să scrie pe adresa de email callcenter@mae.ro, pentru a-și comunica situația. Datele de contact ale Centrul de Contact și Suport pentru Cetățenii Români din Străinătate au fost publicate pe pagina Guvernului și pe site-ul  MAE.

Și ANPC a pus la dispoziția clienților Blue Air afectați de suspendarea zborurilor număr de telefon la care pot semnala situația în care se află, pentru a putea fi ajutați - 0745.999.111, destinat însă EXCLUSIV mesajelor SCRISE (SMS sau WhatsApp).

Joi dimineață, premierul Nicolae Ciucă a anunțat că peste 2.000 de români cu zboruri anulate au cerut ajutorul pentru revenirea în țară. El a mai adăugat că fondurile alocate de la bugetul de stat în acest sens trebuie recuperate de la compania care a generat această situație.

Totodată, TAROM a anunțat că are disponiblitate de a rezolva această problemă, dar joi la ora 11:00 nu comunicase preluarea vreunui pasager Blue Air.

În noaptea de 6 spre 7 septembrie pe site-ul MAE au fost înregistrate 620 de solicitări pentru revenirea în țară. Cele mai multe cereri au fost completate de românii care veneau din Cehia, Spania, Portugalia și Cipru. Mai mulți pasageri s-au plâns că nu au fost notificați de Blue Air referitor la situația creată, așa că au mers pe aeroporturi conform datelor de pe bilete și au găsit ghișeele companiei închise. Joi dimineață numărul cererilor de ajutor pentru revenirea în țară se apropia de 2100.

2. Funcționeaza soluția Tarom?

Pe 7 septembrie, la ora 11:00, încă nu fusese preluat nici un pasager Blue Air, blocat în străinătate.

3. Ce alternative la zborurile Blue Air au pasagerii?

Mai multe companii aeriene s-au mobilizat în sprijinul pasagerilor. Astfel, Wizz Air anunță tarife speciale pentru clienții Blue Air. „Pasagerii afectați pot rezerva acum bilete pe zboruri Wizz Air cu tarife începând de la 49,99 EUR folosind codul rezervării Blue Air. Rezervările pot fi făcute prin intermediul paginii Wizz Air pentru tarife speciale https://wizzair.com/en-gb//rescue.

Ryanair a anunțat, de asemenea, prețuri preferențiale pentru clienții Blue Air, zboruri de 50 EUR / segment.

4. Cum își recuperează oamenii banii?

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului spune că pasagerii care au cumpărat bilete de la Blue Air își pot recupera banii și compensațiile legale în baza Regulamentului European nr. 261/2004 de stabilire a normelor comune privind compensarea și asistența pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și a anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor.

Președintele Autorității Naționale de Protecție a Consumatorului, Horia Constantinescu, a spus miercuri după-amiaza la Euronews Romania că nu le recomandă pagubiților să depună sesizari la  ANPC, ci să-și angajeze avocați și să înainteze plângeri.

5. Pasagerii se pot adresa instanței acum? Care sunt despăgubirile pe care le pot primi?

Avocatul Marius Floare a precizat la Euronews România că îi sfătuiește pe pasageri să adreseze o reclamație la Blue Air: „Primul meu sfat e să se adreseze cu o reclamație la Blue Air, e primul lucru pe care îl pot face păgubiții. E un formular tip de reclamație, exact pentru problemele de anulare a zborurilor. ANPC intervine doar dacă nu se răspunde în șase săptămâni după ce se face reclamația. Nu aș sfătui în formularea unor plângeri penale până acum”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE