Prezența elevilor la școală este premiată în comuna sălăjeană Dobrin. Directoarea școlii a reușit să îi motiveze pe elevi să participe în număr cât mai mare la cursuri. Folosește metoda recompenselor în educație și le oferă excursii celor care au avut o prezență de 100%. La nivel european, România se află în fruntea clasamentului în ceea ce privește abandonul școlar.
Sălaj: Elevi premiați pentru că merg la școală
În școala din comuna Dobrin învață 120 de elevi și aproape toți sunt prezenți la cursuri. Ana Maria este în clasa a șaptea și se numără printre elevii cu cea mai ridicată frecvență la școală.
Ana Maria, elevă: „Cred că am lipsit doar o dată, când trebuia să merg să-mi fac buletinul”.
Directoarea Delia Petran se află de șapte ani la conducerea unității de învățământ. Când a ajuns aici a observat că sunt copii cu absențe, așa că excursiile de la final de an au reprezentat soluția pentru a-i motiva pe cei mici să se întoarcă în bănci.
Delia Petran, directoarea Școlii nr 1 Dobrin, Sălaj: „În primul an, și-au dorit picnic, iar în următorul an am fost cu trenul la Baia Mare, la cinematograf, la planetariu, în parc, am mâncat împreună și ne-am bucurat de o zi întreagă profesor și elev împreună. Avem un singur copil care nu vine la școală. Nu se simte confortabil cu colegii lui și, în plus, a început să muncească”.
Directoarea a format și un grup civic de elevi cu care va merge în biroul primarului din Dobrin, pentru a cere finanțare pentru un teren de baschet.
Delia Petran, directoarea Școlii nr 1 Dobrin, Sălaj: „Unele acțiuni sunt sponsorizate de noi, de profesori, dirigintii își doresc ei să sponsorizeze și chiar am auzit un învățător care le-a zis: Îmi doresc să-mi luați banii în fiecare modul, adică să fie prezenți la școală și el să finanțeze acțiunea pe care și-o doresc și avem foarte mulți sponsori care vin spre noi”.
Cel mai mare procent al abandonului școlar este înregistrat în mediul rural, din cauza lipsei infrastructurii și a resurselor, conform studiului realizat de Ministerul Educației.
Adina Buzgău, consilier școlar: „Este foarte important ca școala să colaboreze cu comunitatea și să colaboreze cu alte instituții care pot interveni în prevenția absenteismului copiilor de la școală”.
Țările din UE cu cea mai mare rată de abandon școlar
România este pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește rata abandonului școlar. 16% dintre elevii români au părăsit mai devreme sistemul de educație și formare, în anul 2022, față de media comunitară, de 10%.
Țara noastră este urmată de Spania, Ungaria, Germania și Italia. La polul opus se află Croația, Irlanda, Slovenia și Grecia.