Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Inginerul român Călin Gologan electrizează aviația. A făcut primul avionul electric care zboară trei ore și a luat trei premii în Elveția

Călin Gologan este un nume foarte cunoscut în Elveția. Asta pentru că inginerul român a primit trei premii în trei ani consecutivi, pentru că a proiectat și a produs un avion electric cu o autonomie de trei ore. Nu poluează și este foarte silențios. Ba chiar este și ieftin de circulat cu el. Pe aripile acestuia sunt montate șase celule solare pe metru patrat, ceea ce asigură jumatate din necesarul de energie electrică.

În direct la Euronews, Călin Gologan a explicat cât de simplu este de pilotat și cât de mici sunt costurile. Pentru moment, avioanele electrice produse de Călin Gologan sunt de mici dimensiuni, însă el lucrează și la unele mai mari, care ar putea funcționa chiar ca taxiuri aeriene.

Călin Gologan a făcut primul avionul electric care zboară trei ore

Călin Gologan, inginer de aeronave și instalații de bord: „Acest avion este prezentul, nu este viitorul. Avionul este certificat, noi am început să vindem. Avionul cântărește - cu doi piloți de câte 100 de kilograme - 600 de kilograme. Structura are 240, iar bateriile au 160, deci este un avion foarte ușor. Și vorbim de o tehnologie existentă. Cu acest avion, putem acum să zburăm două ore și jumătate sau până la 300 de kilometri. În cadrul competiției din Elveției, am zburat 314 km.

Un factor important este prețul operațional de zbor, care este mai scăzut decât la un avion normal, pentru că sistemul electric consumă mai puțină energie și întreținerea lui este practic nulă.

Al doilea factor este că avionul e foarte silențios. În cadrul certificării, noi am avut un nivel de zgomot de sub 50 de decibeli, ceea ce este ca o ploaie ușoară. Dacă avionul zboară la 300 de metri înălțime, auzi păsările, dar nu avionul.

Este mult mai ușor de pilotat. Avem o manșă și pedale și o manetă care are mai multe funcțiuni. Ai maneta de gaz, împingi înainte și primești putere, iar dacă dai înapoi, poți să folosești o frână a elicei, ca să aterizezi scurt, sau frâna pe pistă. Deci pilotajul acestui avion este mai simplu decît al unui avion normal."

VEZI GALERIA
6 imagini

Visul inginerului român: taxiuri aeriene în România

Călin Gologan, inginer de aeronave și instalații de bord: „Sunt brașovean și interesant este că, acum câteva zile, am aterizat la Brașov, de la Munchen, pentru prima oară. De 30 de ani aștept să fie aeroportul gata. Și am fost emoționat la aterizare.

Și m-am gândit ce ar fi dacă din Brașov s-ar porni o rețea de avioane electrice și s-ar putea ajunge în orice punct din țară într-o oră și jumătate. Asta ar avea un efect economic și turistic extraordinar. Și este posibil.

Cu avionul ăsta putem transporta numai o persoană, dar noi avem o strategie în firmă, scalarea. Am început cu avion de un loc, acum avem avion de două locuri, dar extindem această tehnologie, prin scalare, la un avion de 4 locuri și vom ajunge la un avion de 8 locuri. Acest avion de 8 locuri va dura câțiva ani, dar va fi ca un avion de transport civil, care poate lega două puncte, până la 500 de kilometri, într-un timp rezonabil.

Chiar acum lucrez la niște calcule economice și ajungem, la avionul de 8 locuri, la 2 euro pe kilometru. Dacă nu folosim totdeauna un plin, suntem la 0,26 euro pe kilometru, de persoană. Dacă luăm linie dreaptă București - Brașov, la 130 de kilometri, suntem la un preț între 30 și 50 de euro. Eu fac acum calcul, compar avionul nostru cu un taxi normal și interesant este că costul pe kilometru este mult mai mic. În Germania, un kilometru de taxi costă 2.5 euro.

Este un premiu organizat de elvețieni și scopul este cine zboară cel mai lung traseu până la Berna. Și noi a câștigat acest premiu de trei ori consecutiv."

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE