Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Taxi-ul aerian, schiurile electrice și vehiculele alimentate cu hidrogen. Viitorul mobilității, la Viva Technology Paris 2024

O dronă-taxi aerian, schiuri electrice cu care driblezi traficul din oraș, te poți da pe plajă dar și pe pârtiile fără zăpadă, precum și vehicule alimentate cu hidrogen. La o primă strigare, acestea par cele mai interesante alternative la transportul tradițional, întâlnite la Viva Technology 2024, în Paris.

VoloCity, vehiculul care ar putea scrie istorie la Paris, dar este contestat de localnici și autorități

18 elice, 2 locuri și nenumărate posibilități. Așa își vinde marfa compania-mamă a lui VoloCity, Volocopter. Un vehicul zburător electric și autonom pe care, dacă municipalitatea din Paris își dă acordul, ar trebui să-l vedem, la începutul lui august, în plină desfășurare a Jocurilor Olimpice 2024, survolând orașul. Deocamdată, producătorii au de furcă, pentru că edilii nu par să îmbrățișeze ideea.

Jean-Cristophe Drai se ocupă de comercializarea VoloCity în Franța și speră ca în următoarele două săptămâni lucrurile să se schimbe în favoarea companiei pe care o reprezintă în țara sa natală.

Jean-Cristophe Drai, director comercial Volocopter: “Este un aparat de zbor complet electric, capabil să zboare cu un pilot și pasager la început. Așa am decis să ieșim pe piață. Suntem conștienți că nu avem business case (n.r. nu putem justifica investiția), vrem să experimentăm și să testăm publicul, odată cu folosirea acestui vehicul aerian în Paris.

Nemții de la Volocopter spun că au făcut peste 2000 de teste în Europa și Asia și că deplasarea aeriană este foarte sigură. Cele 9 baterii Litiu-Ion care dau putere vehiculul se pot înlocui rapid –  5 minute scrie în fișa tehnică a lui VoloCity.

Jean-Cristophe Drai, director comercial Volocopter: "Scoatem bateriile cu ajutorul unui sistem automatizat. Luăm alte nouă baterii noi (n.r. încarcate), le punem și suntem gata de zbor. Pe cele pe care le scoatem, le punem la încărcat - avem un sistem capabil să încarce simultan patru seturi a câte nouă baterii. Deci, avem în permanență baterii încărcate și, pentru fiecare aparat de zbor, patru seturi."

VoloCity poate acoperi 35 de kilometri în zbor, la o viteză maximă de 110 km/h. Costul unui drum ar trebui să fie echivalentul unei curse cu taxiul. Decolarea și aterizarea se fac din și la punct fix. Așa numitele vertiporturi.

Jean-Cristophe Drai, director comercial Volocopter: "Vor exista mai multe, unul în Issy-les-Moulineaux, altul în Saint-Cyr, lângă palatul Versailles, altul la aeroportul Charles de Gaulle și încă unul pe râul Sena.”

VoloCity își va putea dovedi capabilitățile autonome în misiuni care presupun zboruri în zone greu accesibile. Compania a realizat, până în prezent, cinci vehicule zburătoare. Volocopter a primit, însă, la începutul anului, undă verde de la statul german pentru producția în masă și o infuzie zdravănă de capital.

Schiurile din era încălzirii globale sunt electrice și au roți

Una dintre recomandări, când vine vorba despre încălzirea globală, e să vorbești despre soluții și nu neapărat să scoți în evidență problemele... ardente la propriu. Exact în această direcție merg francezii de la Skwheel, care se laudă cu prima pereche de schiuri electrice, gata să fie livrată către publicul larg în 2025, pentru 2400 de euro.

Joseph Dahirel, cofondator al companiei Skwheel:"Conceptul a venit din pasiunea pentru schiat. În plus, avem experiență în inginerie. A durat șapte ani să dezvoltăm acest produs. Schiurile nu sunt doar pentru activități urbane. Pot fi folosite pe plajă, la munte, în pădure, cu aceeași pereche de roți"

Prima, și cea mai importantă dintre inovații: modul în care se mișcă roțile lui Skwheel, care permit manevre similare cu cele de pe pârtie. Asta deși nu trebuie să fii cunoscător ca să te poți deplasa. Ai nevoie de un tutorial de 20 de minute, ne spune Joseph, care ne laudă zâmbind performanța unei doamne de 70 de ani care le-a vizitat standul de la Viva Tech 2024.

Este extrem de interesant și modul în care cele patru motoare – două pe un schi, două pe un schi – dezvoltă o putere care te propulsează la viteze de 80 km/h.  În paranteză fie spus, producătorii se așteaptă la limitări similare cu cele care privesc trotinetele electrice - maximul 25 km/h.

Asta dacă nu cumva și schiurile vor sfârși la fel ca suratele trase pe dreapta de municipalitatea pariziană.

VEZI GALERIA
2 imagini

Cu o singură încărcare, acoperi până la 30 de kilometri. Iar bateria ajunge la full în maximum două ore, conform specificațiilor din fișa tehnică. Pentru deplasare, este nevoie de o telecomandă și de acționare manuală. Aceasta a fost integrată ingenios în scheletul schiurilor și se transformă în mâner, odată ce îți termini treaba.

Iar inovația nu se oprește aici.

Joseph Dahirel, cofondator al companiei Skwheel: "Mai există încă un produs -  este în faza de prototip. Un produs fără electricitate, doar pentru munte. E tot mai puțină zăpadă în stațiunile montane, așa că trebuie găsite noi activități pentru sezon."

Alternativa la electrice: mașina cu hidrogen. Producător: "Bateriile se încarcă în 3-4 minute!"

Start-up-ul franco-marocan Namx a adus la Viva Technology 2024, în Paris, prototipul unei mașini care ar putea deveni în următorii ani alternativa la vehiculele cu motoare termice sau electrice.

Se numește HUV - Hydrogen Utility Vehicle. Arată ca un SUV, însă este pusă în mișcare cu ajutorul hidrogenului. Mai exact, în zona portbagajului sunt amplasate șase capsule reîncărcabile în timp foarte scurt. În doar cinci minute, ajung la capacitate maximă, se laudă reprezentanții companiei, care traduc și în materie de autonomie informația: 300 de kilometri.

Producătorul susține că rapiditatea încărcării este principalul avantaj, prin comparație cu vehiculele electrice care în prezent au nevoie de cel puțin 30 de minute pentru a putea parcurge aceeași distanță.

Thomas De Lussac, cofondator NamX și directorul departamentului de design: "Există două variante de a încărca mașina. Prima variantă este prin înlocuirea capsulelor sau dacă ești norocos și găsești o stație de încărcare cu hidrogen poți folosi portul de alimentare directă cu hidrogen. Dacă încarci prin port, durează între trei și patru minute. Dacă schimbi capsulele, durează aproape patru minute.

NamX își propune să lanseze două versiuni ale acestui coupe-cross.

Thomas De Lussac, cofondator NamX și directorul departamentului de design: "În varianta de bază, vehiculul va veni cu un motor de 296 de cai putere și tracțiune spate. Teoretic, mașina va putea ajunge la 100 de kilometri pe oră în 6,5 secunde. În varianta top, HUV-ul va avea 542 de cai putere, dar și tracțiune integrală, accelerând până la 100 de kilometri pe oră în doar 4,5 secunde."

Viva Technology 2024, în cifre

  • Peste 150.000 de persoane din întreaga lume sunt așteptate să viziteze expoziția.
  • Peste 11.400 de companii își expun produsele inovatoare.
  • Conferințe la care vor participa 2.800 de specialiști în industria IT.
  • La Viva Technology și-au anunțat participarea expozanți din peste 120 de țări, inclusiv Marea Britanie care se numără printre cele 14 țări din Europa prezente.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE